034-33257601
info@autismkerman.ir

تاثیر طبیعت درمانی در کودکان اتیسم

تاثیر طبیعت درمانی در کودکان اتیسم

تاثیر طبیعت درمانی در کودکان اتیسم

جزئیات

تاثیر طبیعت درمانی در کودکان اتیسم

27 تیر 1400
در تبیین یافته های پژوهشی باید به تئوری سه گانه مغزپاول مک کلین اشاره کرد. در این تئوری وقتی از قسمت دوم مغز که به نام مغز میانی یا عاطفی صحبت می کند، توضیح می دهدکه مغز میانی به زندگی هیجانی انسان مربوط می شود، یعنی صمیمت، لمس، دلبستگی به دیگران، همسویی با دیگران که همگی محرکاتی برای تولید اکسیتوسین هستند. وقتی فردی در طبیعت و ارتباط با گیاهان یا پرورش آنها قرار میگیرد خودبه خود منجر به تولید اکسیتوسین در بدن میشود.
این 
ترشح موجب تحریک مغز میانی و بهبود زندگی هیجانی و ارتباط بهتر با دیگران میشود. با توجه به اینکه کودکان اتیسم در زمینه مهارتهای ارتباطی و هیجانی ضعیف عمل میکنند، ارتباط با گیاهان و طبیعت میتواند باعث کاهش بعضی نشانگان این کودکان شود.

تبیین دیگری که میتوان ارائه کرد نظرات ویلسون است ویلسون معتقد است بین انسان و دیگر موجودات زنده اطراف او نوعی پیوند غریزی وجود دارد. طوری که به صورت ژنتیکی و رشد تکاملی خواهان نزدیکی و گرایش ذاتی با طبیعت و ارتباط برقرار کردن با آن است که باعث رشد زمینه های هیجانی شناختی، اجتماعی و جسمانی میشود .
احساس 
نزدیکی با طبیعت فرصت درگیر شدن فعال با طبیعت و عناصر آن را بیشتر فراهم می کند. فعالیت در فضایی مانند محیط طبیعی به دلیل برقراری ارتباط با عناصر آن مانند حیوان، آب گیاه و تحریک حواس مختلف از طریق رنگ، صدا و هوا باعث ، بهبود وضعیت روانی و اجتماعی می شود و این مسئله با توجه به نشانگان کودکان اتیسم میتواند باعث کاهش مشکلات رفتاری،اجتماعی، شناختی و حسی شود.

ما در طبیعت زدایی ترین گوشه های دنیا با پدیده ای مواجه هستیم که شاید بتوان آن را اتیسم فرهنگی نامید. اتیسم فرهنگی به معنای حواس محدودشده، احساس انزوا و حبس شدگی است. مطالعات نشان داده اند که عدم دسترسی به طبیعت باعث محدود شدن حواس پنجگانه، دشواری در تمرکز و توجه، افزایش بیماریهای روانی و کاهش روابط و تعاملات اجتماعی میشود که تمام اینها را تحت عنوان (اختلال فقر طبیعت) نامیده اند جان دیویی به عنوان تأثیرگذارترین معلم آمریکایی در حدود یک قرن پیش هشدار داده بود که غالب شدن تجربیات ثانویه و غیر مستقیم در دوران کودکی میتواند برای او مشکلات زیادی را به وجود بیاورد، درصورتیکه تجربه مستقیم طبیعت حواس مختلف کودک را بیدار میکند و او را از تجربه دو حسی  بینایی شنوایی وسایل الکترونیک رها میکند.
بنابراین طبیعت به عنوان منبع 
اصلی و اصیل خوراک رسانی به حواس، با در اختیار قرار دادن فضایی آزاد برای جستجو و درگیری با عناصر و محیط میتواند
باعث رشد کودک در تمام ابعاد رشدی شود.

مقاله ها مرتبط