034-33257601
info@autismkerman.ir

بلوغ در افراد مبتلا به اتیسم

بلوغ در افراد مبتلا به اتیسم

بلوغ در افراد مبتلا به اتیسم

جزئیات

بلوغ در افراد مبتلا به اتیسم

24 تیر 1398
افراد دارای اتیسم ﻧﻴـﺰ وارد ﻣﺮﺣﻠـﻪ ﻧﻮﺟـﻮاﻧﻲ و ﺑﻠـﻮغ ﻣـﻲ ﺷـﻮﻧﺪ و از ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻛـﻪ در اﻳـﻦ دوره وﺟـﻮد دارد، از ﺟﻤﻠـﻪ ﺑـﺮوز ﺻﻔﺎت ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﺟﻨﺴﻲ و ﺗﻤﺎﻳﻼت ﺟﻨﺴﻲ برﺧﻮردارمی شوند ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻛﻪ اﻳﻦ ﮔﺮوه ﺑﻪ ﻋﻠﺖ داﺷـﺘﻦ مشکلاتی با موانع ﺑﻴــﺸﺘﺮي رو ﺑــﻪ رو ﻫــﺴﺘﻨﺪ .اﻳــﻦ ﮔــﺮوه از ﻧﻮﺟﻮاﻧــﺎن به ﻋﻠــﺖ ﻣشکلات شناختی ،اجتماعی ،ارتباطی ،ودرک کلامی در اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨـﺎﺑﻊ آﻣﻮزﺷـﻲ ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﻧـﻮﻋﻲ ، اﺳﺘﻔﺎده از آن ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ ذﻫﻨـﻲ وارتباطی اﺳـﺖ ﻣﺤـﺮوم ﺑـﻮده و از ﺳﻮﻳﻲ دﻳﮕﺮارﺗﺒﺎط ﻣﺤﺪود آﻧﺎن ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑـﻪ اﻳـﻦ روﻧـﺪ ﺷـﺪت ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ وﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن دارای اتیسم ﻳﺎد ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﭼﮕﻮﻧـﻪ ﺗﻤﺎﻳﻼت ﺟﻨﺴﻲ ﺧﻮد را ﻛﻨﺘﺮل ﻛﺮده و ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ﻗﺎﻧﻮن های اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺮوز دﻫﻨﺪ. ﺗﻤﺎﻳﻞ آﻧﺎن ﻋﺎدي اﺳﺖ اﻣـﺎ رﺷـﺪ اﺧﻼﻗـﻲ در آن ها ناقص ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ.

ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮد افراد عادی در روﻧـﺪ رشد ﻣﻲ آﻣﻮزد ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻳﻼت ﺟﻨﺴﻲ ﺧﻮد را در ﻫـﺮ ﺟـﺎ و ﻫﺮ وﻗﺖ اﺑﺮاز ﻧﻨﻤﺎﻳﺪ، ﺣﺮﻣﺖ ﻣﺤﺎرم را ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﻳـﺪ و در ارﺿـﺎيﺗﻤﺎﻳﻼت ﺟﻨﺴﻲ ﺧﻮد ﺗﺎﺑﻊ ﻧﻈﺎم ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺑﺎﺷـﺪ، ﻛـﻮدك دارای اتیسم ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻛﻢ ﺗﻮاﻧﻲ ﺧﻮد در ﻓﺮاﮔﻴﺮي اﻳﻦ ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻗﺮاردادﻫــﺎي اﺟﺘﻤــﺎﻋﻲ ﻧــﺎﺗﻮان ﺑــﻮده واصطلاحا ناپخته ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻳﻌﻨﻲ در اﺻﻞ ﻳﺎد ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎ و ﺗﻤﺎﻳﻼت ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺷﻜﻞ اﺟﺘﻤﺎع ﭘﺴﻨﺪاﻧﻪ اﺑﺮاز ﻧﻤﺎﻳـﺪ ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳن اﮔﺮ رﻓﺘﺎ رﺟﻨﺴﻲ ﻏﻴﺮ اﺻﻮﻟﻲ در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻳـﺎ ﺟﻮاﻧـﺎن دارای اتیسم ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣـﻲ ﻛﻨـﻴﻢ ﺑﺎﻳـﺪ ﺑﭙـﺬﻳﺮﻳﻢ ﻛـﻪ ﻣﻨـﺸﺎء آن ﺷـﻜﻞ ﻧﻴﺎﻓﺘﮕﻲ اﺑﻌﺎد اﺧﻼﻗﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ در ذﻫﻦ اوﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻈﺎﻫﺮ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ.

مطالب ذکر شده در بالا هم شرایط دختران و هم پسران نوجوان دارای اتیسم را تشریح می کند.اما به نظر می رسد نوجوان پسر دارای اتیسم بامشکلات بیشتری نسبت به دختران در دوره ی بلوغ روبرو هستند.
اصلی ترین علت این موضوع را می توان گفت که چون سن بلوغ در پسران دیرتر از دختران اتفاق می افتدواین سن به گونه ای است که بیشتر نوجوان نیاز دارند تا باجامعه خواه وناخواه ارتباط داشته باشدهمین افزایش سطح ارتباطات درجامعه ونیز بازخورد جامعه نسبت به مشکلات جنسی پسران باعث تشدید مشکلات بلوغ جنسی در آن ها می شود.
لازم به ذکر است چون افراد دارای اتیسم از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با افراد عادی ندارند وهمچنین از طرفی آگاهی جامعه هم نسبت به این اختلال ونشانه های ان محدود است اگررفتار جنسی نابهنجاری که از این نوجوان سر می زند برداشت های منفی از آن می شود وهمچنین عکس العمل مردم هم نسبت به این رفتارها بسیار منفی خواهد بود واین عکس العمل ها بسیاربرای نوجوانان دارای اتیسم وخانواده شان خطرناک می باشد.
برای حل این مشکلات لازم است کودکان دارای اتیسم را قبل از این که وارد دوره ی حساس بلوغ شوند آموزش دهیم این آموزش ها باید از خانواده شروع شود.پدرخانواده ویا برادر بزرگتر باید این آموزش را به کودک دارای اتیسم(پسر)بدهند به این صورت که سوالات جنسی که احساس می کنند این کودکان دارند را متناسب با سن آن ها وتوانایی درک آن ها پاسخ دهند حدومرز های جنسی را به آن ها آموزش دهند وهمچنین نحوه ی تعامل با جنس مخالف را نیز باید به ان ها آموزش دهندواین آموزش ها را با ان ها تمرین نمایند.(خیلی از آموزش ها را می توان درقالب داستان ارائه داد)والدین نباید این فکر قالبی را داشته باشند که چون فرزند آن ها اختلال دارد پس قدرت یادگیری ندارد.یادگیری دراین کودکان اتفاق می افتد اما نیاز به تلاش وصبر وحوصله دارد.


چه چیزهایی به کودک مبتلا به اتیسم باید آموزش داده شود؟

1-هنگام صحبت در مورد بلوغ و روابط جنسی برای آموزش به افراد اتیسم، در نظر گرفتن سطح درک آنان بسیار اهمیت دارد.
2-ارائه اطلاعات درست با استفاده از نام صحیح آن ها و تصاویرشان در هرجای ممکن
3-صحبت با کودک در مورد تغییرات مربوط به بلوغ
4-صحبت در مورد وجود تغییرات متفاوت مربوط به دختران و پسران، بچه های اتیسم ممکن است متوجه این تغییرات متفاوت برای دختران و پسران نشوند.
5-اگر کودک درک محدود و مهارت های کلامی ضعیفی داشته باشد آموزش او در مورد نکته های کلیدی مانند: حریم خصوصی، لمس مناسب، نه گفتن و بهداشت ضروری است.
6- استفاده از داستان های اجتماعی برای آموزش تغییرات بدنی می تواند موثر باشد.
7-در نظر گرفتن محیطی آرام و بدون اضطراب
8-استفاده از وسایل کمک آموزشی.در صورت لزوم استفاده از کتاب و نمودار با بیان واضح و روشن
9--به کودک یادآوری کنید برای هر سوالی پیرامون مسائل جنسی بلوغ نزد شما بیاید.




موضوعات موردآموزش:
 
1-مسائل عمومی و خصوصی   
2-آشنایی با اعضای بدن
3-آگاهی از چگونگی به وجود آمدن نوزاد
4-رعایت بهداشت
5-چگونگی تمیز نگه داشتن خود
6-مدیریت قاعدگی برای دختران
7-حفاظت از خود
8-تاکید بر مهارت نه گفتن
9-آگاهی جنسی
10-استمنا
11-عزت نفس  
این مهم است که افراد مبتلا به اتیسم در مورد حریم شخصی چیزهایی یاد بگیرند تا آن ها را با اطمینان برای رفتار مناسب تشویق کنیم و از رفتارهای ناخواسته شان مانند استمنا در عموم و برهنگی جلوگیری کنیم.
اعضای خانواده باید به حریم خصوصی یک دیگر احترام گذاشته و تشویق شوند تا قبل از ورود به فضاهای خصوصی در بزنند.
برای کمک به کودک اتیسم به خاطر داشته باشید که می توانید از یک سری علائم بصری یا متوالی بر روی درها مثل (توقف) یا هر شکل مناسب دیگری استفاده کنید.
 
آموزش عمومی- خصوصی

توضیح در مورد مسائل عمومی و خصوصی شامل موضوعات زیر می شود :
1-مکان های عمومی و خصوصی، آشنایی با اعضای بدن و رفتارهایی که شما در این زمینه انجام می دهید.
2-فضای خصوصی مانند اتاق خواب که با پرده یا در بسته است.
3-فضای عمومی جایی است که افراد دیگر می توانند شما را ببینند.این فضا می تواند سالن،اتاق،آشپزخانه،کلاس درس،ایستگاه اتوبوس..باشد.
4-در فضای خصوصی شما می توانید کارهایی انجام دهید که دیگران نبینند.از قبیل لمس کردن بدن،درآوردن لباس...
5-در فضای عمومی شما می توانید غذا بخورید، بازی کنید، بنشینید، صحبت کنید...
*اعضای عمومی بدن:
1-عضوهایی هستند که دیگران می توانند آن ها را ببینند.مثل صورت،بازوها،موها و...
2-اعضای خصوصی بدن: عضوهایی هستند که به وسیله لباس پوشیده می شوند.
3-شما باید به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید و به آن ها نزدیک نشوید.
 4-به افراد اتیسم باید آموزش دهیم که به هیچ کس اجازه ندهند که بدون اجازه به آن ها نزدیک شوند.


قابلیت گفتن نه 

یکی دیگر از چالش های مهم در زندگی افراد مبتلا به اتیسم، احتمال سوءاستفاده جنسی از آنهاست. این کودکان باید به خوبی آموزش ببینند تا بفهمند کدام روابط عاطفی سالم است و کدام به قصد بهره برداری از آنها صورت می گیرد. در روابط عاطفی سالم معمولا خانواده و دوستان نزدیک در جریان هستند و از فرد مراقبت می کنند. دست دادن، در آغوش گرفتن و روبوسی نیز بخشی از روابط سالم و ایمن تلقی می شوند اما در روابط با احتمال سوءاستفاده جنسی، همیشه موضوعی ناراحت کننده و آزاردهنده وجود دارد، مثل اصرار زیاد برای بوسیدن یا در آغوش گرفتن فرد و ... مبتلایان به اتیسم همچنین باید آموزش ببینند که هرگونه ابراز عاطفی از سوی شخص دیگر به منزله یک رابطه احساسی نیست، بلکه ممکن است طرف مقابل صرفا برای دوستی پیشقدم شده باشد.
آموزش دادن مهارت قاطعیت و چگونگی گفتن نه به کودک اتیسم امری ضروری است.این کودکان باید بدانند چه موقع نه بگویند، از افرادی که با آن ها رفتار نامناسبی دارند دور شوند و از دیگران کمک بخواهند. این نکات آموزش هایی است که می تواند به کودکان اتیسم کمک کند.
 

مقاله ها مرتبط