034-33257601
info@autismkerman.ir

کوبیدن سر در کودکان اتیسم

کوبیدن سر در کودکان اتیسم

کوبیدن سر در کودکان اتیسم

جزئیات

کوبیدن سر در کودکان اتیسم

5 شهریور 1398
در کودکان با تشخیص اتیسم کوبش سر بسیار شایع است ، در دیدگاه پزشکی کوبش سر به عنوان یک علامت و نشانه از یک شکل اساسی در نظر گرفته می شود ، اختلال پردازش حسی درکودکان  مبتلا به اتیسم موجب درد و بی قراری می شود و یکی از علل اختلال پردازش حسی وضعیت نروترانسمیترها ( انتقال دهنده های شیمیایی مغز ) در مغز مقداری تفاوت دارد .

بنابراین تعادل مواد شیمیایی مغز راهی است برای درک حسی اطلاعات و دروندادهای حسی .

زمانی که کودک نمی تواند اطلاعاتی که از حواس مختلف به سوی او می آیند را پردازش کند مسائل کوچک برای وی به صورت حاد جلوه می کند و این اختلال یکپارچگی حسی است که شامل مشکلات حسی می باشد .

پردازش حسی شامل ثبت ، تنظیم و سازماندهی درونی داده های حسی است بطوریکه انسان را به درک محیط افراد و واکنش انطباقی سوق می دهد و می تواند به طور معناداری در امور روزمره مشارکت کند .

داده های محیطی از حواس بینایی ، شنوایی ، بویایی و چشایی فرستاده می شوند و داده های درونی بدن از طریق حواس لامسه ، وستیبولار و عمقی پردازش می شوند .

هر فرد وابسته به آستانه سیستم عصبی واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند اگر فرد دارای آستانه پائین باشد ممکن است بلافاصله به درون دادهای حسی واکنش نشان دهد و آنرا بیش واکنشی می نامیم و در برخی در سوی دیگر ممکن است واکنش زمان زیادی طول بکشد که به آن کم واکنشی می گوییم .

حواس هفتگانه ( عمقی ، وستیبولار ، لامسه ، بینایی ، شنیداری ، بویایی و چشایی) در زمان اختلال یکپارچگی حسی (SI) بسیار اهمیت دارند .

حس عمقی احساس درونی ما نسبت به وضعیتمان است . این حس فرد را قادر می سازد که موقعیت خود را به خوبی تشخیص دهد و پیش نیازی برای تعادل ، برنامه ریزی حرکتی و هماهنگی و ... است و از طریق مفاصل و عضلات اطلاعات دریافت می کند .

کوبش سر ، گاز گرفتن ، دندان قروچه ، هل دادن ، و ضربه زدن ، پریدن و بال بال زدن ، دویدن با سرعت به سمت دیوار و امثال این کارها مربوط به نقص و اختلال در پردازش حس عمقی می باشد .

گاهی اوقات کودکان به منظور دریافت داده های عمقی اقدام به کوبش سر و ضربه زدن به سر خود می شود و به علت آسیبی که ممکن است به مغز بزند باید از طرف والدین و مراقبین کودک به شدت کنترل شود .

فشار دادن پیشانی کودک در قالب ماساژهای عمقی استاندارد کاردرمانی ، استفاده از کلاه ایمنی ، استفاده از پوشش های محافظ دور سر و ... می تواند از روش های جبرانی برای حس عمقی کودک باشد .

یکی دیگر از عوامل سرکوبیدن در کودکان مبتلا به اتیسم مرتبط با ترشح سروتونین است .

یبوست ، اسهال و درد شکم و روده می تواند روند نرمال ترشح سروتونین را مختل کند . و این مسئله موجب عدم تعادل در انتقال دوپامین است که در بروز رفتارهای اتیستیک مثل کوبش سر نقش دارد .

این مشکلات گوارشی می تواند به علت عفونت های قارچی یا باکتریال باشد که منجر به اختلال در انتقال شیمیایی شود و بر پردازش حسی اثرگذار است . بنابراین باید به درمان مشکلات گوارشی پرداخته شود و در برنامه تغذیه کودکان اتیسم وضعیت انتقال دهنده های شیمیایی از جمله سروتونین و  دوپامین بررسی شوند که تحت تاثیر تغذیه دچار اختلال نشوند و روند پردازش حسی به درستی صورت گیرد .

به طور کلی پردازش حسی مهم ترین درمان کوبش سر است و تحریکات حس عمقی و دریافت داده ها در این زمینه نقش مهم و اساسی را دارا می باشد .

 

مقاله ها مرتبط