034-33257601
info@autismkerman.ir

آموزش مهارت های اجتماعی در کودکان اتیسم

آموزش مهارت های اجتماعی در کودکان اتیسم

آموزش مهارت های اجتماعی در کودکان اتیسم

جزئیات

آموزش مهارت های اجتماعی در کودکان اتیسم

17 بهمن 1395

ضعف در مهارت­های اجتماعی و ارتباطی، هسته مرکزی اختلال طیف اتیسم است و درجات متفاوتی نارسایی از پایین­ترین سنین به چشم می­ خورد. بسیاری از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در همان چند ماه اول زندگی از تماس چشمی ضعیفی برخوردارند و یا به‌طور کلی از آن اجتناب می ­کنند. به نظر می­رسد آن­ها مانند دیگر کودکان علاقه به در آغوش پدر و مادر بودن را ندارند و گاه ممکن است در مقابل در آغوش گرفته شدن و نوازش شدن مقاومت نشان دهند. از مشاهده رفتار آنان ممکن است این نتیجه را بگیریم که آن‌ها قادر به تمیز افراد خانواده نیستند و یا از ماندن در محیطی بیگانه احساس اضطراب جدایی نمی ­کنند. آن­ها کمتر تسلی و دلداری والدین را جستجو می­کنند و بیشتر احساسات خود را طرق غیرمعمول نشان می دهند. بسیاری از این کودکان در تنظیم و کنترل هیجانات ناتوان هستند که این منجر به بروز برخی رفتارها نظیر: گریه در کلاس، طغیان کلامی، پرخاشگری فیزیکی و در نهایت کناره ­گیری اجتماعی می­شود. البته تعدادی از این کودکان به‌ویژه کودکانی که دارای عملکرد بالا هستند، کناره ­گیری اجتماعی­شان با رفتن به مدرسه کاهش می­یابد و یا چندان آشکار نمی­شود. در عوض ناتوانی در دوست­یابی، ضعف در ادامه ارتباط با دوستان، ناتوانی در بازی با همسالان، ناشی­ گری و ناتوانی در همدلی ممکن است مشهود باشد. هنگامی‌که کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بزرگ می­شوند، تفاوت­ های اجتماعی آن­ها آشکارتر می­ شود. آنها برخلاف اغلب همسالان خود کنجکاوی طبیعی نسبت به دیگران ندارند و توجه خود را از آ­نچه در حال انجام آن هستند منحرف نخواهند کرد تا به طور اجتماعی به دیگران بپیوندند. این امر اغلب در عادات بازی نوجوانانی با اختلال طیف اتیسم صدق می­کند که به‌جای شرکت در بازی­های مشترک با همسالان، ترجیح می­دهند در اطراف زمین‌بازی قدم بزنند و یا فعالیت هایی را به تنهایی انجام دهند. برخی از مهارت­های اجتماعی مورد نیاز این کودکان در ادامه آمده اند:


مهارت‌های دوست­یابی

معرفی خود

شروع گفتگو

خاتمه دادن به گفتگو

پیوستن به گروه

بازی کردن

تقاضای توجه

پیشنهاد کمک به هم‌ کلاسی

تعریف و تمجید کردن

پیشنهاد دادن یک فعالیت

تشریک‌مساعی

معذرت خواستن
 

مهارت­هایی برای کنار آمدن با احساسات

شناخت احساسات خود

ابراز احساسات خود

تشخیص احساسات فرد دیگر

نشان دادن درک احساسات فرد دیگر

کنار آمدن باخشم فرد دیگری

ابراز عواطف

مواجهه با ترس


 

مقاله ها مرتبط