034-33257601
info@autismkerman.ir

نقش بازی درمانی در درمان اتیسم

نقش بازی درمانی در درمان اتیسم

نقش بازی درمانی در درمان اتیسم

جزئیات

نقش بازی درمانی در درمان اتیسم

24 تیر 1396

بازی، تعامل با دیگران در قالب همکاری و رقابت به صورت برقراری ارتباط برای درخواست نیازها و درک دیگران است. این مفهوم کلی بازی درمانی است.
 

قدرت بازی را دست کم نگیرید. در بازی درمانی می توان ساختارها و قوانینی را لحاظ کرد. این ساختارها ابزار قدرتمندی هستند که باعث رشد و تصحیح مهارت های حرکتی، ارتباطی و مهارت های اجتماعی کودکان می شوند. به عنوان مثال: اسب سواری می تواند مزایای درمانی بسیاری خوب و مفیدی برای کودکان اتیستیک داشته باشد.
 

زیبایی بازی درمانی به این است که همیشه نیاز به حضور درمانگران حرفه ای نیست بلکه یک مربی، والدین، خواهر و برادر، دوستان و مراقبان می توانند روشهای بازی درمانی را به کار گیرند تا مزایای درمانی در خانه و در زمین بازی به وجود آورند.

 

 بازی درمانی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد.
 

بازی  درمانی غیر مستقیم: نوعی از بازی است که ساختار و قوانین کمی دارد. این مدل بازی برای زمانی است که کودک باید با مرزها و قوانین کمتری روبرو شود تا بتواند خودش با مشکلاتش دست و پنجه نرم کند. بازی درمانی مستقیم رویکرد هدایت کننده تری دارد و درمانگر  اغلب به طور مستقیم با کودک مشارکت می کند و می تواند نظر و پیشنهادی داشته باشد، حتی روند جلسه را تغییر دهد. در ابتدای جلسات بازی درمانی اغلب از روش غیر مستقیم استفاده می شود. به این صورت که کودک ابتدا می تواند فعالیت مورد علاقه اش را انتخاب کند، سپس جلسه همراه با یک درمانگر شروع می شود که کودک برای انتخاب یک اسباب بازی جدید، درخواست کردن و برقراری ارتباط به روشهای مختلف، به فعالیت وا داشته می شود. جلسه به تدریج به سمت بازی درمانی مستقیم هدایت می شود. بازی درمانی بر نیازهای فردی کودک متمرکز می شود و جلسه بازی متناسب با آن نیازها طراحی می شود. روش های بازی نیز از جلسه به جلسه و از کودک به کودک طراحی و تنظیم می شوند.
 

آیا من می توانم در خانه با کودکم بازی درمانی انجام دهم؟

به عنوان یک والد شما نقش مهمی در بازی درمانی کودک خود دارید. همچنین شما می توانید مشارکت فعال در جلسات بازی درمانی داشته باشید. البته بسیاری از بازی درمانگران مایل و قادر به آموزش تکنیک های بازی درمانی به والدین هستند. هم چنین برنامه های ویدیویی و کتاب های بسیاری وجود دارد که به والدین در بازی درمانی در خانه کمک می کنند.
 

مهمترین چیزهایی که باید در زمان بازی درمانی در خانه به خاطر داشته باشید ...

  • همیشه مشتاق و مجذوب فعالیت فرزندتان باشید.
  • در مورد آنچه که او انجام می دهد، اظهار نظر کنید حتی اگر او گفتگو را ادامه ندهد.
  • سعی کنید منعکس کننده و مقلد فرزندتان باشید به عنوان راهی کمک کننده تا او احساس امنیت و راحتی بیشتری در بازی داشته باشد.
  • فعالیت های ساده و کوچک را در بازی اعمال کنید. اگر شما با ماشین بازی می کنید و فرزندتان در حال رانندگی با ماشینش است، صدایی مانند صدای ماشین را ادا کنید.
  • به یاد داشته باشید همه اینها به صورت مرحله ای است بنابراین کودک خود را تحت فشار قرار ندهید.

بازی درمانی می تواند فرصتی فوق العاده برای تعامل و ساختن رابطه با کودکتان به عنوان راهی که بتوانید مهارت های اجتماعی ارزشمندی را در او ارتقا دهید، باشد.

مقاله ها مرتبط