034-33257601
info@autismkerman.ir

قابلیت ویژه افراد اتیستیک در آزمایش نرم افزار های کامپیوتری

قابلیت ویژه افراد اتیستیک در آزمایش نرم افزار های کامپیوتری

قابلیت ویژه افراد اتیستیک در آزمایش نرم افزار های کامپیوتری

جزئیات

قابلیت ویژه افراد اتیستیک در آزمایش نرم افزار های کامپیوتری

14 اردیبهشت 1399
قابلیت ویژه افراد اتیستیک در آزمایش نرم افزار های کامپیوتری

برخی برای تمرکز روی کار، به سکوت مطلق نیاز دارند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند در تاریکی کار کنند. و افرادی هستند که هنگام کار آرام و قرار ندارند. چنین مواردی ممکن است وسواس‌های محیط کاری به نظر برسد ولی برای افراد اتیست، این عوامل و موارد دیگر موانعی عبور ناپذیر برای انطباق با محیط کار است.

یک شرکت بین‌المللی خدمات کامپیوتری به نام «اوتیکن» (Auticon) با پیدا کردن روش‌هایی برای انطباق محیط کار با مشخصات و قابلیت‌های هر فرد، قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد. ربکا بیم، مدیر این شرکت که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا است درمصاحبه ای با روزنامه اسپانيايی ال‌پايس گفت: «برای هر فردی با هر مشخصات و قابلیتی، یک شغل مناسب وجود دارد.»

یک نهاد غیر انتفاعی فعال در زمینه اشتغال و آموزش حرفه‌ای افراد اتیستیک به نام «اتیسم ورکس» می‌گوید نرخ متوسط بیکاری افراد دارای اتیسم، حدود ۷۷ درصد و در برخی کشورها بسیار بیشتر از این است. طبق پژوهش‌های سازمان بهداشت جهانی، یک نفر از هر ۱۶۰ کودک به نوعی و درجه‌ای از اتیسم مبتلا می‌شود. کارشناسان معتقدند اتیسم طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد و شدت آن در میان افراد مبتلا سطوح متفاوتی دارد.

شرکت «اوتیکن» برای افراد اتیست شغل مناسبی پیدا کرده است: «آزمایش کردن نرم‌افزارها». کارشناسان فنی این شرکت که نرم‌افزارها را برای یافتن ویروس و ایرادات ديگر کنترل می‌کنند، دریافته‌اند که افراد دارای اتیسم در رمزگشایی تسلسل سیستم کار نرم‌افزارها و یافتن ایرادها قابلیت خوبی دارند. فلسفه شرکت «اوتیکن» این است که «اتیسم نه یک اختلال بلکه فقط روش متفاوتی از کارکردن است.»

برای ایوان روچته، ۳۶ ساله که در سن ۲۸ سالگی اتیسم او تشخیص داده شد، همواره یافتن دوست و صحبت با غریبه‌ها دشوار بود. او مکالمه‌های عادی و بی‌هدف را دوست نداشت و این موضوع شغل او را که پر کردن کیسه خرید مشتریان در سوپرمارکت بود، دشوار می‌کرد.
ایوان که سال‌ها بیکار بود، می‌گوید: «برای من معاشرت با دیگران به خصوص اگر آن‌ها را نشناسم دشوار است. من سال‌ها بیکار بودم و در مصاحبه‌های کاری قبول نمی‌شدم.»

پنج سال پیش والدین او در مورد شرکت «اوتیکن» مقاله‌ای دیدند و ایوان یک دوره آموزشی برای فراگرفتن آزمایش محصولات کامپیوتری را طی کرد. او اکنون یکی از قدیمی‌ترین کارکنان بخش آزمایش و تست نرم‌افزارهای این شرکت است.

ربکا بیم، مدیر این شرکت می‌گوید: «ایوان در آغاز کار خیلی خجالتی بود.» ولی سال گذشته او از ایوان خواست در یک جلسه کاری سخنرانی کند. ایوان نه تنها خودش به تنهایی توانست با هواپیما از لس‌آنجلس به شهر سن خوزه سفر کند بلکه سخنرانی خود را در جلسه هیات رییسه شرکت با موفقیت انجام داد.

به نظر ربکا بیم این نمونه نشان می‌دهد که اشتغال افراد دارای اتیسم نه تنها به استقلال و تقویت احساس مفید بودن کمک می‌کند بلکه نوعی درمان است که در طولانی مدت برای آن‌ها بسیار مفید است.

یکی از ابزارهای مهم مورد استفاده در شرکت «اوتیکن»، ابزار رد و بدل کردن پیام در شرکت‌ها به نام «اسلک» است. یکی از مشکلات عمومی افراد دارای اتیسم اضطراب ناشی از تماس با دیگران است و نحوه برخورد آن‌ها با مکالمه طوری است که معمولا لطیفه‌ها و یا کنایه‌ها را درک نمی‌کنند. اما تماس از طریق شبکه پیام‌رسانی «اسلک» به افراد دارای اوتیسم امکان می‌دهد با سرعتی که مناسب حال آن‌ها است، کلمات مورد نظر خود را بدون صحبت کردن و یا تماس رو در رو با افراد انتخاب کنند.

چاد هان و گری بنوئیست در سال ۲۰۱۱ شرکت اوتیکن را تاسیس کردند. دو پسر آقای بنوئیست اتیسم دارند و این الهام‌ بخش تاسیس شرکتی بود که بتواند به این افراد کمک کند. یکی از پسران آقای بنوئیست اکنون به عنوان حسابدار در این شرکت مشغول کار است. او با یک گوشی مخصوص که تمام صدای محیط را حذف می‌کند، مشغول به کار  است. شرکت «اوتیکن» امروزه علاوه بر آمریکا در آلمان، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، سوئیس و کانادا فعالیت می‌کند و به زودی قرار است در اسپانیا نیز شعبه‌ای دایر کند.

ربکا بیم می‌گوید: «وقتی مشتریان از ما می‌پرسند چه چیزی باعث می‌شود که افراد دارای اتیسم کار آزمایش نرم‌افزارها را به خوبی انجام دهند، در جواب می‌گویم توانایی آن‌ها در تشخیص و شناخت الگوها، توجه آن‌ها به جزییات، قابلیت آن‌ها برای انجام کارهای تکراری و بالاخره صداقت بی‌تردید آن‌ها است.»

یکی از مدیران بخش فنی این شرکت می‌گوید برخی از افراد دارای اتیسم قادرند کارهایی را که ما معمولا با برنامه کامپیوتری اکسل انجام می‌دهیم، در ذهن خود انجام دهند. حتی یکی از شاغلان این شرکت که اتیسم دارد توانست در الگوریتم نرم‌افزاری که برای محاسبه هزینه بیمه طراحی شده بود، یک اشتباه پیدا کند.

خانم بیم می‌گوید: «ما پس از فروش محصولات خود به مشتریان می‌گوییم که تعدادی از کارکنان ما دارای اتیسم هستند چون نمی‌خواهیم به خاطر ترحم محصولات ما را انتخاب کنند.»

دفعه بعد تصور کنید که ضعف و ایرادهای سامانه ایمنی کامپیوترهای شما توسط فردی برطرف شده که دوست ندارد در محل کار کنار پنجره بنشیند، یا هنگام کار به سکوت مطلق نیاز دارد و یا مدادهای خود را به شکل عجیبی مرتب می‌کند. ولی هیچ‌یک از این ویژگی‌ها واقعا نباید مساله‌ای باشد.

ایوان روچته که سال‌ها تصور می‌کرد هیچ‌گاه کار پیدا نخواهد کرد، عمیقا به فرصت‌های برابر برای همه اعتقاد دارد. او می‌گوید: «باید به افراد دارای اتیسم فرصت داده شود و صرفا به خاطر اتیسم نباید در مورد آن‌ها قضاوت کرد. حتی اگر رفتار آن‌ها عجیب باشد باید آن‌ها را به خوبی شناخت و از این ویژگی آن‌ها فراتر رفت.»
 



 

مقاله ها مرتبط