034-33257601
info@autismkerman.ir

تاثیر آب درمانی بر میزان پرخاشگری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

تاثیر آب درمانی بر میزان پرخاشگری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

تاثیر آب درمانی بر میزان پرخاشگری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

جزئیات

تاثیر آب درمانی بر میزان پرخاشگری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

2 تیر 1400
تاثیر آب درمانی بر میزان پرخاشگری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
 
پژوهش ها بیانگر آن بود که آب درمانی به صورت قابل توجهی پرخاشگری کودکان اتیسم را کاهش داده است.  در حالی که ویژگی های تشخیصی اصلی اختلال طیف اتیسم شامل نقص در تعاملات اجتماعی و ارتباطی و نیز رفتارها و علایق محدود و در این میان، آب درمانی رویکردی که در طیکلیشه ای است، با این حال پرخاشگری نیز از ویژگیهای این کودکان است.

در تبیین یافته های این پژوهش میتوان گفت که آب درمانی بر اساس اصول هیدرودینامیک است. این اصول شامل شناور بودن، تراکم نسبی، ویسکوزیته، مقاومت، فشار هیدرواستاتیک و تلاطم و جریان است که محرکهای چندحسی از طریق درجه حرارت آب، تسکین وزن، و ورودی دهلیزی فراهم میکند. خواص آب موجب جنبش فعال، ارائه حمایت وضعیتی، تقویت آرامش عضلات، بهبود گردش خون، و در نتیجه تقویت و تسهیل مهارتهای حرکتی بر اساس توانایی های فرد میشود همه این عوامل فرصت هایی برای تعاملات اجتماعی و بازی فراهم میکند و موجب تقویت ارتباط، مهارتهای کلامی، عزت نفس، خودآگاهی میشود که همه این عوامل به کاهش پرخاشگری کمک میکند.

متخصصان معتقدند آب درمانی با توجه به در برداشتن عناصر حرکت، تفکر، رقابت و جنبه ی بازی و سرگرمی از بهترین راه های تسهیل در رشد مهارت های حرکتی و به دنبال آن، بهبود کفایت اجتماعی می باشد، چون بازی و سرگرمی که زیربنای آب درمانی است به عنوان یک عامل بسیار مهم در رشد این دو عامل به حساب می آید . این موضوع به ویژه به دلیل کم بودن تجارب اجتماعی کودکان مبتلا به اتیسم، نسبت به گروه همسالان باعث غنی تر شدن تجارب حرکتی و اجتماعی میشود و فرصت انجام رفتارهای پرخاشگرانه را محدود خواهد کرد.

برای هر ارگانیسمی، سطح بهینه ای از انگیزش وجود دارد. رفتارهای پرخاشگرانه با اعمال عملکرد جبرانی، انگیزش را در موقعیت هایی با انگیزش کمتر از بهینه افزایش و در موقعیت هایی با انگیزش بیش از حد، کاهش میدهند. هماهنگ با این نظریه میتوان فرض کرد آب درمانی و فنون به کار رفته در آن با تسهیل در عملکرد تعدیل انگیزش تا سطح بهینه، بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مؤثر است. هرچند که طرح های مورد منفرد نسبت به پژوهشهای تک آزمودنی، تعمیم پذیری بیشتری دارد، اما باز هم به دلیل تعداد کم آزمودنیها، مشکل تعمیم نتایج همچنان وجود خواهد داشت.

با توجه به این که میزان پرخاشگری در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بسیار بالا است و از آنجایی که بیشتر رویکردهای آموزشی وتوانبخشی این کودکان بر روی نشانه ها و علائم اصلی اتیسم تمرکز دارد، استفاده از درمانها مکمل در این رابطه، امری ضروری است.

همچنین با توجه به اثربخش بودن آب درمانی بر پرخاشگری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، پیشنهاد میشود توجه بیشتری به این رویکرد در مراکز آموزشی و توانبخشی اتیسم شود و برنامه های ویژه ای برای استفاده از این تمرینها تعبیه شود.

مقاله ها مرتبط