034-33257601
info@autismkerman.ir

پیامدهای روان شناختی کرونا ویروس جدید ( کووید 19 )در کودکان

پیامدهای روان شناختی کرونا ویروس جدید ( کووید 19 )در کودکان

پیامدهای روان شناختی کرونا ویروس جدید ( کووید 19 )در کودکان

جزئیات

شیوع کووید 19 میتواند با پیامدها و مشکلات روانشناختی در کودکان همراه باشد. بررسی پژوهش های منتشر شده در این زمینه نشان دهنده برخی از این پیامدهاست که در ادامه ذکر شده است.

25 اردیبهشت 1400
شیوع کووید 19 میتواند با پیامدها و مشکلات روانشناختی در کودکان همراه باشد. بررسی پژوهش های منتشر شده در این زمینه نشان دهنده برخی از این پیامدهاست که در ادامه ذکر شده است.

1-افزایش مشکلات رفتاری و هیجانی: بسته شدن مدارس و قرنطینه شدن در خانه، منجر به کاهش فعالیتهای بدنی و تعاملات اجتماعی در کودکان میشود که همین امر میتواند به افزایش مشکلات رفتاری و هیجانی منجر شود. براساس مشکالت ی از قبیل بیش فعالی، کابوسهای شبانه، خستگی و بی حوصلگی، اشتهای پایین، نگرانی، تحریک پذیری و بی توجهی از مشکلات هیجانی و رفتاری است که در دوران شیوع کرونا دیده میشود.

2-مشکلات مربوط به خودتنظیمی: شیوع کووید 19 با مشکلاتی از قبیل خودتنظیمی به علت تغییر ساعت خواب، تماشای طولانی مدت تلویزیون و استفاده مداوم از گوشی های هوشمند برای انجام تکالیف درسی، روند عادی زندگی بزرگسالان و کودکان را تغییر میدهد. این موارد میتواند مشکلات و مسائل روانشناختی برای کودکان ایجاد نماید.

3-اضطراب و ترس: در اثر شیوع بیماری کووید 19 و قرنطینه شدن کودکان در محیط خانه و اخبار مرتیط با این بیماری از قبیل انتقال سریع بیماری و مرگ، کودکان دچار ترس و اضطراب میشوند. ترس از دست دادن و والدین، اضطراب مبتال شدن به بی ماری در کودکان دیده میشود.
بیماری کووید 19 از شیوع بالایی برخوردار است این امر زمینه را برای افزایش استرس و اضطراب والدین ایجاد میکند که میتواند با افزایش استرس و اضطراب در برخی از کودکان همراه باشد.

4-مشکلات مربوط به سازگاری و راهبردهای مقابله ای: بسیاری از کودکان که به مدرسه میروند، با بسته شدن مدرسه به علت بیماری کووید 19 مشکلات مربوط به سازگاری نشان میدهند. در محیط مدرسه کودک تعاملات اجتماعی زیادی را معمولا با دوستان خود برقرار مینماید. پژوهش ها نشان میدهد با بسته شدن مدارس و نیز کاهش فعالیتهای اجتماعی در نتیجه بیماری کووید 19 ،تعاملات کودکان به ویژه با گروه همسالان کاهش می یابد. کاهش تعامل با همسالان با مشکلاتی در سازگاری اجتماعی مرتبط است.

5-تجربه بدرفتاری و آزار هیجانی: تصمیم برای تعطیلی مشاغل مختلف در زمان اوج شیوع بیماری کووید 19 ممکن است برای برخی از خانواده ها مشکلات اقتصادی به بار آورد که این امر میتواند به افزایش تعارضات خانوادگی منجر شود. افزایش تعارضات خانوادگی در بسیاری مواقع، بدرفتاری با کود کان را درپی خواهد داشت. به نظر می رسد مشکلات اقتصادی و تعارضات خانوادگی بر الگوی فرزندپروری و چرخه تعامل والدین و کودکان اثرگذار است.

 6-افزایش شدت مشکلات روان شناختی در کودکان: کودکانی که دچار برخی از اختلالهای روانشناختی مانند نارسایی توجه/بیش فعالی یا اختلال اتیسم هستند در زمان قرنطینه به علت شیوع کووید 19 ،با مشکلاتی از دریافت درمان و مداخله مناسب، کنترل رفتار و خودتنظیمی، بازگشت وعود نشانه های بهبود یافته مواجه هستند. این کودکان ممکن است نتوانند با شرایط ناشی از بیماری کووید 19 به خوبی انطباق یابند.

7-افسردگی و استرس پس از آسیب: ماندن در خانه برای بسیاری از کودکان خوشایند نیست و این امر میتواند به تجربه تنهایی و در نهایت افسردگی منجر شود. کودکانی که در اثر این بیماری، یکی از اعضای خانواده را از دست میدهند، به علت ناتوانی در سوگواری و غم فروخورده شده، نشانه های استرس پس از آسیب یا استرس حاد را نشان میدهند.
 
منبع: چوبداری، عسکر و همکاران(1399). پیامدهای روان شناختی کرونا ویروس جدید ( کووید 19 ) در کودکان: مطالعه مروری نظام مند. فصلنامه روان شناسی تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. شماره 56

مقاله ها مرتبط