اسفاده از نقاشی به منظور هماهنگی چشم و دست،افزایش مهارت حرکتی طریف،شناخت رنگ،تسهیل در مهارت دست ورزی برای افراد دارای اختلال طیف اتیسم استفاده می شود. برخی از افراد دارای اتیسم دارای استعداد های خاص و دقت به جزییات هستند که نقاشی درمانی باعث بروز و تقویت استعداد نهفته این کودکان می شود.
اسفاده از نقاشی به منظور هماهنگی چشم و دست،افزایش مهارت حرکتی طریف،شناخت رنگ،تسهیل در مهارت دست ورزی برای افراد دارای اختلال طیف اتیسم استفاده می شود. برخی از افراد دارای اتیسم دارای استعداد های خاص و دقت به جزییات هستند که نقاشی درمانی باعث بروز و تقویت استعداد نهفته این کودکان می شود.
ادامههدف کاردرمانی جسمی برطرف کردن مشکلات پردازش حسی و بطور اختصاصی برای کودکان اتیسم درمان اختلال یکپارچگی حسی می باشد. در اختلال اتیسم به منظور یادگیری و اصلاح ساختارهای تفکر و به طور کلی کارکرد های اجرایی و مداخلات شناختی از کاردرمانی ذهنی استفاده می شود. استفاده از روش ABA-pecs-teacch و تعامل همه جانبه از جمله متدهای استاندارد جهت کاردرمانی ذهنی افراد اتیسم می باشد.
ادامهاز مجموعه محیط های استاندارد شده بر اساس نیازهای حسی افراد دارای اختلال اتیسم می باشد. کنترل محرک های اضافی و افزایش تدریجی محرک های حسی موجب بهبود افزایش توجه و تمرکز و بهبود سطح شناخت فرد دارای اختلال اتیسم می شود.
ادامهاستخر توپ یک محیط حسی و جذاب برای کودکان اتیسم به منظور درگیر کردن حس عمقی و مهارت دست ورزی می باشد. استخر شن یک محیط حسی غنی برای تحریک حس لامسه و مداخلات دست ورزی کودکان دارای اختلال اتیسم می باشد. افزایش خلاقیت یکی از اهداف استفاده از استخر شن برای این کودکان است.
ادامهبسیاری از مطالعات نشان میدهند تکنیکهای موسیقی و موسیقیدرمانی، تأثیرات مثبت قابل توجهی در درمان مبتلایان به اتیسم و بهبود رفتار آنها دارند.همانطور که میدانیم کودکان و بزرگسالان دارای اتیسم از تماس مستقیم با دیگران اجتناب میکنند.محققان بر این باورند که افراد اتیستیک میتوانند از طریق موسیقی محرکهای خارج را تجربه و به آنها هم توجه کنند.
ادامهاز مداخلات تاثیر گذار در درمان اختلال طیف اتیسم است. بخشی از این روش که با نام کار درمانی با اسب شناخته می شود بر مهارت های تعادلی و حرکتی این افراد تاکید دارد و به وسیله ارتباط فرد دارای اختلال اتیسم با اسب سبب افزایش مهارت اجتماعی می شود.
ادامهیکی از روش های مکمل توانبخشی افراد دارای اتیسم محسوب می شود که با مهیا کردن یک محیط چند حسی شرایط مناسبی برای یکپارچگی حسی کودکان اتیسم است در ضمن مهارت دست ورزی افراد دارای اختلال اتیسم در حین انجام فعالیت باغبانی تقویت می شود و احساس ارزشمند بودن و اعتماد به نفس این کودکان در این مداخله مورد توجه قرار می گیرد.
ادامهبازی درمانی یکی از جدید ترین و موثرترین مداخلات به منظور کاهش نقاط ضعف کودکان اتیسم و افزایش مهارت های شناختی،رفتاری و توان اجتماعی این کودکان می شود. رویکرد های متفاوتی برای بازی درمانی کودکان دارای اختلال اتیسم وجود دارد که بازی درمان گر بر اساس ارزیابی انجام شده به صورت انفرادی این مداخله را انجام می دهد.
ادامهروانشناسی به علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی شناختی است و مشاوره با هدف افزایش سازگاری و کاهش اضطراب و تنش های شخصی افراد اقدام به خدمت رسانی می نماید.
ادامهاز آنجایی که ضعف اصلی افراد دارای اتیسم نقص در مهارت اجتماعی می باشد برقراری ارتباط به صورت کلامی و غیر کلامی هدف اصلی توانبخشی این اختلال محسوب می شود و بنابراین گفتار درمانی با در نظر گرفتن شدت سطح اتیسم با ارائه خدماتی همچون ماساژ درمانی،آوا سازی،کلمه گویی،افزایش طول جمله و گفتار زنجیره ای به کودکان اتیسم کمک می کند.
ادامه