از مجموعه محیط های استاندارد شده بر اساس نیازهای حسی افراد دارای اختلال اتیسم می باشد. کنترل محرک های اضافی و افزایش تدریجی محرک های حسی موجب بهبود افزایش توجه و تمرکز و بهبود سطح شناخت فرد دارای اختلال اتیسم می شود.
بابل تیوپ
Bubble Tubes
یک عنصر ضروری در مجموعه ی حسی می باشد و از ستون حباب، نورپرداز متغیر نور و رنگ استفاده می شود که بوسیله ی یک کنترل از راه دور، قابل تنظیم است.
موارد کاربرد:
نور و حرکت حباب بابل تیوپ موجب بهبود و تقویت توجه و تمرکز می شود
حرکت حباب ها باعث تقویت تعقیب چشمی می شود
تغییر رنگ های بابل تیوپ موجب امتداد و نگهداری توجه می شود
بهبود و ارزیابی وضعیت بینایی
تقویت مهارت های اجتماعی به علت فضای دایره وار
تقویت مهارت های شناختی مفاهیم مثل مفهوم رنگ و غیره
تقویت و افزایش تماس چشمی به واسطه ی آینه ای که قرار دارد.
تونل نامتناهی
Infinity Tunnel
این تونل با نوری بی نهایت که تداعی کننده حس عمقی در فرد می نماید باعث تقویت آن می گردد.
کودک دقایق بسیاری می تواند به دور از محرک های محیطی تمرکز و دقت در نور آن نماید. با استفاده از کلید ساده مربوط به هر رنگ ریموت کنترل نور آن تغییر می نماید. کاملا ایمن و بی خطر است. به راحتی بر روی دیوار و یا میز نصب می گردد.
فیبر نوری
Fiber Optic
یک راه فوق العاده عالی برای افزایش توجه و تمرکز و یادگیری شناختی، بهبود تعامل به وسیله ی بازی های گروهی در انعطاف پذیری فیبرهای نوری می باشد. مزیت ایمنی آن نبود جریان الکتریسیته در فیبرها و عدم حرارت روشنایی رشته ها می باشد که افراد تندکار و کند کار براساس نیازهای حسی خود توانایی جابجایی و فاصله رشته ها از صورت را دارند این ابزار در کاهش اضطراب و ترس تاثیر بسزایی دارد. فیبر نوری فضای جذابی را برای کودک ایجاد می کند که قبلا در آن تجربه ای نداشته است. ضمنا این امکان را فراهم می کند تا کودک حتی برای چند دقیقه ای هم که شده از محیط پرهیاهوی دنیای اطرافش فاصله بگیرد بی آنکه چشمان کسی در پی نحوه عملکرد وی باشد و به سرعت در مورد او قضاوت کند. یعنی همان چیزی که اغلب والدین از خود نشان می دهند. در این شیوه درمانی به مراجع اجازه داده می شود تا شرایطی را تجربه کند که هر یک از حواس و یا مهارت ها و ناتوانایی هایش به ترتیب(مجزا) و به تدریج مورد بررسی و در روند بهبود قرار بگیرند بخشی از تمرینات مورد استفاده در این فضا قابل انتقال به والدین می باشند.
مکعب فومی شکل
INTRACTIVE POWER CUBES
هدف درک علت و معلول، شناخت رنگ ها و مهارت های حرکتی است این وسیله باعث تشویق حرکات فیزیکی شامل (گرفتن، خم و پرتاب کردن) و در نهایت یک راه جذاب از تعامل با محیط می باشد.
پروژکتور نوری
Sensory room light projector
پروژکتور مخصوص اتاق تاریک بدون اینکه اتاق را روشن نماید اجسام و وسایلی که کودک علاقه مند به بازی و آموزش با آنهاست روشن و سبب تمرکز و دقت بر روی مسائلی می گردد که پیش از این قادر به انجام آن امورات نبوده است. تجهیزات مورد کاربرد در این اتاق بایستی رنگ فسفری داشته باشند که در طول موج معینی که از پروژکتور سطح می گردد بهترین بازتابش نور را داشته باشند.
کلیه ی تجهیزاتی که کودک در این اتاق با آن سرگرم است بصورت کاملا روشن و درخشان در رنگ هایی که بیشترین جلب توجه را دارند، نمایان می گردند.
بوسیله ی پودرهای مخصوص که در زیر نور پروژکتور می درخشند، بهترین وسیله برای شناخت انگشتان دست و غیره است و با آن می تواند نبوغ و خلاقیت خود را در نقاشی بر روی سطوح مختلف همچون آینه به حداکثر برساند و فهم بیشتری از درک بینایی و لامسه خود پیدا نماید.
از مجموعه محیط های استاندارد شده بر اساس نیازهای حسی افراد دارای اختلال اتیسم می باشد. کنترل محرک های اضافی و افزایش تدریجی محرک های حسی موجب بهبود افزایش توجه و تمرکز و بهبود سطح شناخت فرد دارای اختلال اتیسم می شود.
ادامههدف کاردرمانی جسمی برطرف کردن مشکلات پردازش حسی و بطور اختصاصی برای کودکان اتیسم درمان اختلال یکپارچگی حسی می باشد. در اختلال اتیسم به منظور یادگیری و اصلاح ساختارهای تفکر و به طور کلی کارکرد های اجرایی و مداخلات شناختی از کاردرمانی ذهنی استفاده می شود. استفاده از روش ABA-pecs-teacch و تعامل همه جانبه از جمله متدهای استاندارد جهت کاردرمانی ذهنی افراد اتیسم می باشد.
ادامهاستخر توپ یک محیط حسی و جذاب برای کودکان اتیسم به منظور درگیر کردن حس عمقی و مهارت دست ورزی می باشد. استخر شن یک محیط حسی غنی برای تحریک حس لامسه و مداخلات دست ورزی کودکان دارای اختلال اتیسم می باشد. افزایش خلاقیت یکی از اهداف استفاده از استخر شن برای این کودکان است.
ادامهبسیاری از مطالعات نشان میدهند تکنیکهای موسیقی و موسیقیدرمانی، تأثیرات مثبت قابل توجهی در درمان مبتلایان به اتیسم و بهبود رفتار آنها دارند.همانطور که میدانیم کودکان و بزرگسالان دارای اتیسم از تماس مستقیم با دیگران اجتناب میکنند.محققان بر این باورند که افراد اتیستیک میتوانند از طریق موسیقی محرکهای خارج را تجربه و به آنها هم توجه کنند.
ادامهاز مداخلات تاثیر گذار در درمان اختلال طیف اتیسم است. بخشی از این روش که با نام کار درمانی با اسب شناخته می شود بر مهارت های تعادلی و حرکتی این افراد تاکید دارد و به وسیله ارتباط فرد دارای اختلال اتیسم با اسب سبب افزایش مهارت اجتماعی می شود.
ادامهیکی از روش های مکمل توانبخشی افراد دارای اتیسم محسوب می شود که با مهیا کردن یک محیط چند حسی شرایط مناسبی برای یکپارچگی حسی کودکان اتیسم است در ضمن مهارت دست ورزی افراد دارای اختلال اتیسم در حین انجام فعالیت باغبانی تقویت می شود و احساس ارزشمند بودن و اعتماد به نفس این کودکان در این مداخله مورد توجه قرار می گیرد.
ادامهبازی درمانی یکی از جدید ترین و موثرترین مداخلات به منظور کاهش نقاط ضعف کودکان اتیسم و افزایش مهارت های شناختی،رفتاری و توان اجتماعی این کودکان می شود. رویکرد های متفاوتی برای بازی درمانی کودکان دارای اختلال اتیسم وجود دارد که بازی درمان گر بر اساس ارزیابی انجام شده به صورت انفرادی این مداخله را انجام می دهد.
ادامهروانشناسی به علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی شناختی است و مشاوره با هدف افزایش سازگاری و کاهش اضطراب و تنش های شخصی افراد اقدام به خدمت رسانی می نماید.
ادامهاز آنجایی که ضعف اصلی افراد دارای اتیسم نقص در مهارت اجتماعی می باشد برقراری ارتباط به صورت کلامی و غیر کلامی هدف اصلی توانبخشی این اختلال محسوب می شود و بنابراین گفتار درمانی با در نظر گرفتن شدت سطح اتیسم با ارائه خدماتی همچون ماساژ درمانی،آوا سازی،کلمه گویی،افزایش طول جمله و گفتار زنجیره ای به کودکان اتیسم کمک می کند.
ادامهاسفاده از نقاشی به منظور هماهنگی چشم و دست،افزایش مهارت حرکتی طریف،شناخت رنگ،تسهیل در مهارت دست ورزی برای افراد دارای اختلال طیف اتیسم استفاده می شود. برخی از افراد دارای اتیسم دارای استعداد های خاص و دقت به جزییات هستند که نقاشی درمانی باعث بروز و تقویت استعداد نهفته این کودکان می شود.
ادامه