ویژگی اصلی این کودکان آسیب در برقراری ارتباط اجتماعی است و نقص در بعضی از مهارت ها مانند:تماس چشمی-توجه مشترک-درک شنیداری و بینایی –تقلید (حرکات و گفتار)بازی با اشیا مشکلات ارتباطی مانند:شروع حفظ مکالمه؛تشخیص احساسات دیگران-در نظر نگرفتن دیدگاه دیگران و ...با مشکلات کلامی و غیر کلامی همراه است.
تقویت ارتباط غیرکلامی اش نشان دادن-استفاده از حرکات بدن توجه شنیداری تقویت حرکات عضلات گفتارتقویت مهارت های درکی مثل درک کلمات و جملات ارتباط غیر کلامی کودک بتواند منظور خود را در غالب کلمات و جملات و احساسات بیان کند. تقویت مهارت های اجتماعی درمان مشکلات تلفظی کمک به حل مشکلات خواندن و نوشتن
بهترین موقعیت برای یادگیری کودکان موقعیت بازی است در این موقعیت یادگیری به صورت غیرمستقیم شکل می گیرد و برای کودک بسیار خوشایندتر خواهد بود و بهتر است بازی های تعاملی بیشتر انجام شود .
طبیعی است هرچه تشخیص و درمان دیرتر اتفاق بیافتد زمان طلایی زبان آموزی را از دست خواهیم دادو رسیدن به مراحل بالاتر امکانش بسیار کم خواهد شد.
اتیسم (اوتیسم) یک اختلال مادم العمر است.ولی در هر سطح پیشرفت دارند بهبود کامل ندارند.
بعضی از آنها می توانند مدرسه بروند؛بستگی به سطح آن ها دارد که در کدام سطح تشخیص گرفتندهمه بچه های اتیسم (اوتیسم)قادر به مدرسه رفتن نیستند.
بله.هر کودک اتیستیک در هر سطحی که باشد بستگی به سطح کودک مسلما با آموزشی که داده می شود و با همکاری خانواده پیشرفت می کند.
در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان قطعی اتیسم (اوتیسم) وجود ندارد و تنها مداخله موثر تا کنون توانبخشی آموزشی به موقع می باشد.و داروهای رایج برای کنترل اختلالات و بیماری های همراه اتیسم مانند : صرع و...... به کار می رود.
برخی از علائم اختلال طیف اتیسم (اوتیسم) با سایر اختلالات دیگر مشابه است و نمی توان صرف مشاهده علائم اتیسم (اوتیسم) تشخیص قطعی داد که با مشاهده علائم اولیه می توان نسبت به این اختلال حساس شد و با گزارش دقیق علائم به متخصصین و بعد از مشاهده طبیعی کودک و انجام فرمول های غربالگری تشخیص قطعی را داد.
یک اختلال عصبی رشدی است که با ضعف در مهارت اجتماعی و رفتارهای متعدد و تکراری مشخص می شود.