034-33257601
info@autismkerman.ir

پردازش شنیداری ، علائم و راهکارهای درمانی

پردازش شنیداری ، علائم و راهکارهای درمانی

پردازش شنیداری ، علائم و راهکارهای درمانی

جزئیات

پردازش شنیداری ، علائم و راهکارهای درمانی

21 خرداد 1401
گاهی گفته میشود کودک دچار اختلال پردازش شنیدای (apd(است آیا مشکل در شنیدن و شنوایی این کودکان است یا مشکلاتی در تفسیر یا پردازش شنیداری این کودکان؟؟؟

اختلال پردازش شنوایی، زمانی اتفاق می‌افتد که عاملی بر پردازش یا تفسیر اطلاعات صوتی اثر می‌گذارد. افراد دارای اوتیسم که دارای اختلال پردازش شنوایی هستند، می‌توانند صداها را بشنوند، اما در درک و پردازش آن‌ها مشکل دارند. به عنوان مثال، ممکن است در صورت وجود صدای پس زمینه، نتوانند معنی جملات را درک کنند یا بعضی از لغات را متوجه نشوند.
در افراد دارای اتیسم توانایی پردازش دقیق و تفسیر اطلاعات شنیداری اغلب دشوار است و باید در برنامه آموزشی این کودکان به عنوان بخش اساسی گنجانده شود درمان‌های شناختی‌رفتاری استفاده از دستگاه های کمکی گوش دادن و اصلاح محیط کلاس برای ارتقاء درک صدا های گفتاری در زمینه توانبخشی شنیداری بر این کودکان مطرح شده است یکی از چالش‌های بزرگ برای متخصصانی که با کودکان مبتلا به اتیسم سر و کار دارند آموزش مهارت های ارتباط کلامی به این افراد است شروع روبه افزایش اختلال طیف اتیسم و محدودیت های موجود در در گزینه های درمان باعث شده است تا درمانگران و والدین به دنبال برنامه های آموزشی مبتنی بر صدا و شنیدن باشند زیرا مسئله اکتساب زبان به عنوان متغیر مهم در آینده کودک اتیسم به شمار می رود علاوه بر این داشتن برنامه آموزشی که بتواند بعد از تشخیص مسیر درمان را رهبری کند ضرورت دارد همچنین باید توجه داشته باشیم که در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم مداخلات زودهنگام کارایی بیشتری به مسیر درمان میدهد .
 
کودکان در موارد زیر دچار مشکلاتی هستند
 
  • در توجه و به خاطر سپردن اطلاعاتی که به‌صورت شفاهی ارائه می‌شود، مشکل دارند
  • در انجام دستورالعمل‌های چند مرحله‌ای مشکل دارند
  • مهارت گوش دادن ضعیفی دارند
  • به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارند
  • عملکرد تحصیلی سطح پایینی دارند
  • مشکلات رفتاری دارند
  • مشکلاتی در زبان دارند (به عنوان مثال، توالی‌های هجا را اشتباه می‌گیرند و در گسترش دایره واژگان و درک زبان مشکل دارند)
  • در خواندن، درک مطلب، هجی کردن و دایره لغات مشکل دارند
 
 
راهکار های مهم:

پیش از آنکه به کودک دستوری بدهید توجه او راجلب کنید.برای این کار یا او را صدا بزنید و یا لمسش کنید.
خلاصه و مختصر صحبت کرده و از توضیحات اضافی بپرهیزید.
از بکاربردن جملات طولانی پرهیز کنید.
از بکاربردن کلمات قلنبه و خارج از درک کودک پرهیز نمایید.
از بکاربردن کنایه ، ضرب المثل و ….پرهیزنمایید.
دستورهای شما واضح، کوتاه و مفید باشد.
روی واژگان کلیدی تاکید بیشترنموده و آن را واضح تر با مکث و یا بلندتر بیان نمایید.
برای تفهیم مسائل آموزشی از سایر حس ها کمک بگیرید.(بینایی، لمس، و….)
مدت زمان آموزش را کوتاه نمایید.واجازه بدهید کودک استراحت نماید.
ترجیحا ازآموزش انفرادی استفاده نمایید.و به تدریج در گروه چند نفره.
به کودک تاکید نمایید از حدس زدن پرهیزنماید و چنانچه مطلب را متوجه نشده از درخواست تکرار مطلب خجالت نکشد.
از عواملی که باعث حواس پرتی می شودخودداری فرمایید.
هنگام صحبت کردن با کودک حرکت نکنید، با وسیله ای بازی نکنید.

مقاله ها مرتبط