یکی از اولین تواناییهای کودک که معمولا پس از زبان باز کردن توجه والدین و اطرافیان را جلب میکند، توانایی شناخت خود و اعضای بدنش است که در کودکان عادی بهصورت خودکار به وجود میآید. درواقع از حدود 2 سالگی به بعد کودک عادی میتواند اعضاء بدن خود را مانند: مو، دست، پا، بینی، چشم، دهان و ... بشناسد و حتی نشان دهد. کودکان دارای اختلال طیف اتیسم معمولاً در کسب این مهارت دارای مشکل میباشند و برای اکتساب این توانایی به کمک نیاز دارند. در ادامه الگویی برای آموزش شناخت اعضای بدن به کودکان با اختلال طیف اتیسم ارائه میشود.
دکتر اوکانر استاد تربیت بدنی می گوید: ادراک حسی برای افراد اتیسم یک بار اضافی است و باعث می شود آن ها رفتارهایی را بکار ببرند که آن ها را پریشان می کند.ورزش مزایای مشابه آن برایشان ایجاد می کند ولی با این تفاوت که معانی ضمنی اجتماعی ندارند.