محققان علائم بیماری اوتیسم را با یک داروی 3 دلاری ضدصرع از بین بردند
جزئیات
محققان علائم بیماری اوتیسم را با یک داروی 3 دلاری ضدصرع از بین بردند
2اسفند1401
دانشمندان میگویند داروی 3 دلاری «لاموتریژین» (Lamotrigine) که پیشتر برای بیماری صرع استفاده میشد، توانسته است علائم بیماری اوتیسم را در موشها از بین ببرد. آنها حالا قصد دارند این دارو را روی نمونههای انسانی آزمایش کنند.
گروهی از پژوهشگران مؤسسه هکتور آلمان دریافتهاند که داروی ضدصرع لاموتریژین میتواند مشکلات رفتاری و اجتماعی مرتبط با بیماری اوتیسم را کاهش دهد. «موریتز مال»، بیولوژیست سلولی و محقق ارشد این پژوهش میگوید: «ظاهراً درمان دارویی در بزرگسالی میتواند اختلالات سلولهای مغزی را برطرف کند و جلوی ناهنجاریهای رفتاری در بیماران اوتیسم را بگیرد.»
لاموتریژین که با نام لامیکتال هم فروخته میشود، دارویی ارزانقیمت است که تغییر سلولهای مغزی بر اثر جهش ژنتیکی را معکوس میکند. این دارو معمولاً برای بیماران مبتلا به صرع و اختلال دوقطبی استفاده میشود. اما حالا دانشمندان دریافتهاند که لاموتریژین میتواند به درمان اوتیسم هم کمک کند.
پروتئین MYT1L در عملکرد داروی اوتیسم نقشی کلیدی دارد
دانشمندان پیشتر کشف کرده بودند که پروتئین MYT1L نقش مهمی در تعدادی از بیماریهای عصبی ایفا میکند. بنابراین آنها برای بررسی اثر این پروتئین بر اوتیسم، آزمایشهایی را روی موشها و سلولهای عصبی انسان در آزمایشگاه انجام دادند. در این آزمایشها، غیرفعالسازی پروتئین MYT1L منجر به بیشفعالی الکتروفیزیولوژیکی شد.
موشهایی که MYT1L در بدن آنها غیرفعال شده بود، علائمی را از خود به نمایش گذاشتند که شبیه به اختلال اوتیسم بود. محققان میگویند عجیبترین نکته این بود که عصبهای فاقد MYT1L کانالهای سدیمی اضافهای ایجاد کردند که معمولاً مختص سلولهای ماهیچهای قلب است.
محققان میگویند این پروتئین برای رسانایی الکتریکی و عملکرد سلولی حیاتی است، چون به یونهای سدیم اجازه میدهد در غشای سلولی حرکت کنند. عصبهایی که بیشازحد کانال سدیمی داشته باشند، میتوانند دچار بیشفعالی الکتروفیزیولوژیکی شوند. ولی داروی لاموتریژین قادر است سطح فعالیت سلولهای عصبی فاقد MYT1L را به حد عادی برگرداند. این دارو در موشها بخشی از رفتارهای مرتبط با اوتیسم مثل بیشفعالی را هم خنثی کرده است.
پژوهشگران حالا در تلاشند تا اثر لاموتریژین بر MYT1L را در آزمایشهای انسانی بررسی کنند. نتایج این مطالعه در Molecular Psychiatry منتشر شده است.
یکی از اولین تواناییهای کودک که معمولا پس از زبان باز کردن توجه والدین و اطرافیان را جلب میکند، توانایی شناخت خود و اعضای بدنش است که در کودکان عادی بهصورت خودکار به وجود میآید. درواقع از حدود 2 سالگی به بعد کودک عادی میتواند اعضاء بدن خود را مانند: مو، دست، پا، بینی، چشم، دهان و ... بشناسد و حتی نشان دهد. کودکان دارای اختلال طیف اتیسم معمولاً در کسب این مهارت دارای مشکل میباشند و برای اکتساب این توانایی به کمک نیاز دارند. در ادامه الگویی برای آموزش شناخت اعضای بدن به کودکان با اختلال طیف اتیسم ارائه میشود.
دکتر اوکانر استاد تربیت بدنی می گوید: ادراک حسی برای افراد اتیسم یک بار اضافی است و باعث می شود آن ها رفتارهایی را بکار ببرند که آن ها را پریشان می کند.ورزش مزایای مشابه آن برایشان ایجاد می کند ولی با این تفاوت که معانی ضمنی اجتماعی ندارند.
رنگ پدیده ای ذهنی است یعنی ادراک ما از امواج با طول موجهای مختلف است به عبارت دیگر تاثیر ما از طول موج های مختلف است که رنگ را می سازد از نظر یک فیزیکدان رنگ نوری است دارای طول موج معین و قابل ضبط. یک فیزیولوژیست رنگ را تنها تاثیر نور بر بعضی سلولها و تحریک اعضا می داند.
شیوع کووید 19 میتواند با پیامدها و مشکلات روانشناختی در کودکان همراه باشد. بررسی پژوهش های منتشر شده در این زمینه نشان دهنده برخی از این پیامدهاست که در ادامه ذکر شده است.
والدین به عنوان اولین و مهمترین افراد مرتبط با کودک، نقش مهمی را در ارتقای رشد زبانی، رفتاری و اجتماعی آنان ایفا می کنند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که چالش های ارتباطی کودکان با اختلال طیف اتیسم با کمیت، کیفیت و مدت تعاملات والد-کودک مرتبط است و هر چه مشکلات ارتباطی این کودکان بیشتر باشد، موفقیت والدین در تربیت اجتماعی کودک کمتر است؛ به عبارت دیگر، هر چه این مشکلات ارتباطی بیشتر باشد، تعاملات میان والد و کودک،کمتر و با کیفیت پایین تر بوده و زمان آن نیز محدودتر خواهد بود.
یکی از عوامل موثر بر سلامت و بهزیستی روان شناختی فرد کیفیت عملکرد سیستم خانواده است . اعضای خانواده به واسطه علائق و دلبستگی عاطفی نیرومند دیرپا و متقابل به همدیگر متصل شده و ارزش اصلی خانواده حاصل از شبکه روابطی است که توسط اعضای آن به وجود آمده است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیر بر رشد روانی و اجتماعی کودک، روابط مادر و کودک می باشد که از اهمیت بسزایی در زندگی کودک در حال رشد دارد به طوری که کیفیت این روابط در سال های اولیه کودکی اساس رشد شناختی، اجتماعی و هیجانی آینده را پایه گذاری می کند.
کودکان با اختلال طیف اتیسم در زمینه ارتباطات کلامی و غیرکلامی، رفتارهای اجتماعی و بازی مشکل دارند و رفتارهای کلیشه ای و تکراری انجام می دهند نارسایی ارتباط کلامی، برقرار نکردن ارتباط چشمی و استقبال نکردن از بازی های مشارکتی، از جمله مشکلاتی هستند که این کودکان با آن مواجه هستند. عدم تنوع بازی با اشیا، کمبود بازی های ابتکاری و نقص و تاخیر در بازی های نمادین از جمله مشکلات عمده این کودکان است.