034-33257601
info@autismkerman.ir

نقش میزان استفاده از وسایل دیجیتال در پیش بینی مشکلات خواب و تغذیۀ خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم زیر سه سال

نقش میزان استفاده از وسایل دیجیتال در پیش بینی مشکلات خواب و تغذیۀ خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم زیر سه سال

نقش میزان استفاده از وسایل دیجیتال در پیش بینی مشکلات خواب و تغذیۀ خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم زیر سه سال

جزئیات

استفاده خردسالان از وسایل دیجیتال در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است

31 تیر 1403
استفاده خردسالان از وسایل دیجیتال در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و دسترسی آنها به دامنۀ وسیعی از این وسایل از جمله تلفن های هوشمند، تبلت، لپ تاپ و تلویزیون روز به روز بیشتر شده است دستورالعمل هایی توسط انجمن اطفال امریکا منتشر شده است که توصیه شده ،خردسالان زیر دو سال نباید از وسایل دیجیتال استفاده کنند و کودکان دو الی پنج سال می توانند حداکثر روزی یک ساعت و آن هم در حضور والدین خود از این وسایل و برنامه های با کیفیت استفاده کنند. میزان مواجهه خردسالان با وسایل دیجیتال شامل وسایل دیجیتال پیش زمینه و پس زمینه می شود. وسایل دیجیتال در پیش زمینه به شرایطی گفته می شود که کودکان خردسال پای برنامه ای می نشینند که با هدف این گروه سنی طراحی و تهیه شده اند و برای آنها قابل درک است. در واقع کودک متمرکز بر این برنامه تلویزیونی یا دیویدی است و این برنامه در کانون توجه وی قرار دارد. در مقابل وسایل دیجیتال در پس زمینه به شرایطی اطلاق می شود که کودک بسیار اندک به برنامه توجه می کند و معمولاً محتوای برنامه با هدف گروه کودکان تهیه و طراحی نشده است و غالباً برای کودک غیرقابل فهم است. تلویزیون پس زمینه غالباً در شرایطی اتفاق می افتد که والدین، مراقب و یا خواهر و برادرهای بزرگتر کودک تلویزیون می بینند. در این شرایط، ابزار دیجیتال معمولاً سبب حواس پرتی و تداخل در تلاش کودک برای بازی و تعامل با اعضای خانواده می شود
برخلاف باور بسیاری از والدین که از سنین پایین کودکان خود را در معرض وسایل دیجیتال قرار می دهند تا یادگیری آنان سرعت یابد و یا به اصطلاح باهوش تر شوند، مطالعات نشان داده اند که به دلیل عدم رسش کافی مهارت های نمادین و توجه و حافظه در سالهای اولیه پس از تولد، خردسالان نمی توانند از این وسایل به اندازه تعامل با بزرگسالان یاد بگیرند و انتقال دانش از وسایل دیجیتال به زندگی روزمره برای شان دشوار است و استفاده خردسالان از وسایل دیجیتال در طول سالهای اولیه بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا آموزش
بسیاری از والدین نیز از وسایل دیجیتالی برای ساماندهی اوضاع، آرام کردن کودک، تشویق کودک و یا حتی برای مدیریت استرس خود استفاده می کنند
مطالعات نشان داده اند که استفادۀ افراطی کودکان از وسایل دیجیتالی با مشکلات خوردن مانند ابتلا به اضافه وزن، کاهش ترشح ملاتونین به عنوان هورمون خواب، کاهش مدت خواب وبدخواب شدن ، ضعف در رشد زبان و رشد حرکتی، نقص در کارکردهای اجرایی ، مشکلات رفتاری، اجتماعی و هیجانی، علائم اختلالات عصبی-رشدی از جمله اُتیسم همراه است.
قرار گرفتن در معرض نور وسایل دیجیتال در شب و نور مصنوعی ساطع شده از این دستگاه های دیجیتال (تلویزیون، تبلت، لپتاپ، موبایل و ...)، با فریب مغز برای ترشح نکردن ملاتونین قبل از خواب، چرخه خواب و بیداری طبیعی بدن را مختل و نامنظم می کند و خوابیدن را به تأخیر می اندازد

علائق محدود و تکراری یکی از علائم اختلال طیف اُتیسم که می تواند در رفتار تغذیه ای کودک نیز نمود پیدا کند و سبب تشدید عادات غذایی نامناسب در کودک شود. عادات نامناسب تغذیه ای، مجموعه رفتارهایی هستند که غذا دادن به کودک را دشوار می سازند و تعامل مادر و کودک را تحت تأثیر قرار می دهند. از جمله این عادات می توان به خوردن انواع محدودی از غذاها، اجتناب از غذاخوردن، منفی کاری و لجبازی در هنگام غذاخوردن، آهسته غذا خوردن، فریاد کشیدن و عصبانی شدن اشاره کرد

علائق محدود و تکراری در غذاخوردن کودک و یا پایین بودن سطح آگاهی و عملکرد نامطلوب مادران در تغذیۀ کودک می تواند سبب سوق دادن کودک به سمت استفاده از تلویزیون حین وعده های غذایی می شود. روشن کردن وسایل دیجیتال هنگام غذا دادن به خردسال باعث بی توجهی نسبت به نوع و مقدار غذایی که می خورد می شود و با گذشت زمان کودک به غذاخوردن مقابل وسایل دیجیتال عادت می کند.
مطالعات زیادی نشان داد که میزان مواجهۀ کودکان با وسایل دیجیتال با رفتارهای شبه اُتیسم ارتباط معنی داری وجود دارد
استفادۀ افراطی از ابزاردیجیتالی در خردسالی می تواند سبب بروز پدیده دایه گری دیجیتالی در خردسال شود که این پدیده به معنی جایگزینی وسایل دیجیتال در تعامل مادر-کودک می شود این پژوهشگران معتقدند که قرار گرفتن کودک در سبک زندگی همراه با دایه گری دیجیتالی می تواند علت یا ماشه چکان بروز علائم شبه اُتیسم در خردسالان باشد که اصطلاح "سندرم اُتیسم از دایه گری دیجیتالی برای این گروه از خردسالان استفاده کرده اند
افراد با اختلال طیف اُتیسم نسبت به گروه عادی بیشتر از وسایل دیجیتال استفاده می کنند
از طرفی دیگر، پژوهشگران معتقدند از آنجایی که کودکان با اختلال طیف اُتیسم به دلیل علائق محدود و تکراری به وسایل دیجیتال علاقه نشان می دهند و به دلیل مشکلات رفتاری و هیجانی (قشقرق، پافشاری و ضعف در انعطاف پذیری و انطباق محیطی)، بیشتر احتمال دارد که والدین آنان از این وسایل با هدف آرام کردن گریه های آزاردهنده و پایان دادن به قشقرق کودک استفاده کنند
در نتیجه استفادۀ بیشتر کودکان با علائم اختلال طیف اُتیسم از وسایل دیجیتال با تشدید مشکل دیر خوابیدن و تنوع غذایی محدود، نارضایتی مادر از رفتار تغذیهای کودک و به طورکلی مشکلات تغذیه همراه است. ارائه مداخلات با هدف مدیریت استفاده خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم از وسایل دیجیتال ضروری به نظر می رسد
آشنا کردن والدین و دادن آموزش های لازم در خصوص شناسایی عادات و رفتارهای تغذیه ای خردسال و اتخاذ الگوی رفتار تغذیه ای درست در جهت باز شکل دهی مناسب به عادات غذایی و مدیریت استفاده از وسایل دیجیتال در خردسالان با اختلال طیف اُتیسم می تواند راهبردی مناسب باشد


سعید صادقی ، حمیدرضا پوراعتماد ، رضا شروین بدو . نقش میزان استفاده از وسایل دیجیتال در پیش بینی مشکلات خواب و تغذیۀ خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم زیر سه سال، 1400 ، فصلنامه علمی پژوهشی کاربردی روانشناسی ، دوره 15 شماره 1(57)،

مقاله ها مرتبط