این مرکز شامل دو بخش پیش حرفه ای و حرفه آموزی است ، بخش پیش حرفه ای مخصوص کودکان اتیسم سطح 3 می باشد هدف از مرکز پیش حرفه ای کمک به افراد و آماده سازی آنها برای ورود به حرفه آموزی است که مهارت های پایه ای مانند هماهنگی چشم و دست ، مهارت های شناخت اولیه و خودیاری اولیه آموزش داده می شود. افرادی که وارد حرفه آموزی می شوند معمولا در زمینه های مختلف مانند دوخت روبالشتی،پته دوزی،مونتاژ ساعت،مونتاژ آنتن و رنگ آمیزی سفال مشغول هستند که هدف کمک به این افراد برای ورود به بازار کار و استقلال از خانواده می باشد.
توانبخشی حرفه ای
توانبخشی حرفه ای به مجموعه ای از خدمات اطلاق می شود که به افراد دارای معلولیت های حسی – حرکتی، ذهنی، اختلالات طیف اتیسم و نیز روانی ، به منظور دستیابی به مهارت ها و توانمندی های لازم برای آماده سازی و دستیابی به اشتغال حمایتی ارائه می گردد.
واحدهای مرکز توانبخشی حرفه ای
هر مرکز توانبخشی حرفه ای بر حسب نیاز به دو واحد پیش حرفه ای و حرفه آموزی تفکیک و به تکمیل ظرفیت مبادرت نماید.
واحد پیش حرفه ای: به واحدی اطلاق می شود که مجموعه ای از خدمات آموزشی پایه و توانبخشی و حرفه آموزی را به مددجویان کم توان ذهنی و اختلالات طیف اتیسم شدید ارائه می نماید. در این واحد مددجویانی که شرایط ورود به واحد حرفه آموزی را ندارند پذیرفته می شوند.
واحد حرفه آموزی: در این واحد مجموعه ای از خدمات آموزشی، توانبخشی و حرفه آموزی را به توانخواهانی که توان دریافت آموزش های لازم در حرفه ای خاص را دارند، همراه با آموزش های مرحله مقدماتی در راستای کسب آمادگی شغلی ارائه می گردد.
افراد معلول تحت پوشش با تشخیص کم توان ذهنی شدید و اختلالات طیف اتیسم شدید تحت عنوان"مددجو" صرفا در واحدهای پیش حرفه ای مرکز پذیرش خواهند شد و سایر معلولین به عنوان "توانخواه" در واحدهای حرفه آموزی به تفکیک نوع و شدت معلولیت کلاس بندی خواهند شد.
افرادی که در بخش پیش حرفه ای می باشند باید شرایط زیر را دارا باشند:
فرد مبتلا به اختلال ذهنی و یا اختلال طیف اتیسم شدید باشد.
فردی که توانایی حضور در مراکز حرفه آموزی و آماده سازی مستقیم حرفه ای را نداشته باشد.
از استقلال نسبی در مراقبت از خود برخوردار باشد.
سن مددجو حداقل 14 سال تمام باشد.
افرادی که در بخش حرفه آموزی هستند باید شرایط زیر را دارا باشند:
فرد توانخواه بتواند آموزش های آماده سازی را طی نماید.
استقلال کافی در مراقبت از خود داشته باشد.
سن پذیرش در این مراکز 14 سال تمام می باشد.
واحدهای پیش حرفه ای:
آموزش حرفه چرم
پیش نیاز: تقویت حرکات ظریف، هماهنگی چشم و دست، مفهوم توالی، کار با خط کش، قیچی کردن و چسب زدن باید آموزش داده شده باشد.
مراحل چرم
1- ابتدا در دست گرفتن سمبه، روش صحیح و قرار دادن انگشتان روی سمبه را آموزش می دهیم.
2- مشتی گرفتن، که مشتی در دست غالب و سمبه در دست غیر غالب قرار می گیرد.
3-ضربه زدن، آموزش به کودک که چه تعدادی بزند، چرم سوراخ شود (بی هدف روی چرم)
4- مشخص کردن محدوده، که فقط کودک آن محدوده را سوراخ کند
5- یک نقطه را مشخص می کنیم تا سوراخ کند
6- گذاشتن چند نقطه در کنار هم برای رعایت توالی و ترتیب
7- آموزش گذاشتن خط کش، علامت زدن کنار لبه ی کار با این لفظ( خط کش را بگذار کنار خط)
8- کنترل خط کش کنار خط و گذاشتن نقطه داخل سوراخ های خط کش و علامت زن
9. سوراخ زدن متوالی (طبق نقطه های خط کش علامت زن که روی چرم مشخص شده)
10- موم کشیدن روی نخ
11-سوزن نخ کردن
12- گره اول کار (سرنخ)
13- دوخت ساده
14- دوخت زیر و رو بخیه
15- دوخت دندان موشی
16- دوخت ضربدری
17-کور کردن پایان کار
18- الگوگذاری چرم (کیف، جامدادی، کیف آرایش) آموزش گذاشتن الگو کنار چرم و نه وسط چرم
19- کشیدن کنار الگو
20- برش و قیچی چرم
21- گذاشتن الگوی آستر، قیچی آستر
22- چسباندن آستر روی چرم
23-سوراخ زدن و دوختن قسمت های لازم
24- مونتاژ و چسب زدن کل کار و دوخت نهایی
درست کردن پاکت نامه
پیش نیاز: کودک باید کار با قیچی، تازدن، چسب زدن و مداد گرفتن را یاد گرفته باشد.
مراحل کار
1- گذاشتن الگو، کنترل الگو و خط کشیدن دور الگو
2- قیچی کردن خطوط
3- تازدن قسمت های مشخص شده
4-چسباندن قسمت های تا شده
پیش نیاز: تقویت حرکات ظریف، هماهنگی چشم و دست
1- مهارت دست گرفتن کمان
2- توانایی اره کردن و کنترل چوب و برش بی هدف
3- روی خط راست بریدن
4- بریدن خطوط منحنی، شکسته و زاویه دار (درشت)
5- بریدن خطوط ظریف
6- سمباده زدن
7- کشیدن طرح (یا چسباندن طرح روی چوب، کشیدن طرح با کاربن)
8- توانایی بستن کمان
9- انجام این مراحل از روی تابلوی روش تیچ
مهارت معرق چرم
پیش نیاز: تقویت حرکات ظریف، هماهنگی چشم و دست
1- دست گرفتن انبر و جا به جا کردن اشیا مخصوصا تیشه
2- توانایی کنترل چرم توسط دست غیر غالب و حمل تیشه با انبر توسط دست غالب (بی هدف )
3- توانایی چسب زدن به اندازه ی کافی (کشیدن چسب به سطح کار)
4- چسباندن تیشه به صورت مارپیچ (بافت نامنظم)، توانایی پیچ زدن و گرد کردن مارپیچ (بافت نامنظم)
5- پر کردن جاهای خالی توسط بافت نامنظم
6- توانایی نوار کشی حاشیه ی کار
7-توانایی باز کردن جای لولاهای جعبه ها بین نوار کشی
8-چسباندن موتیف های چرمی طبق الگو
9- ترکیب نوار کشی بافت نامنظم و چسباندن موتیف ها طبق الگو
10- آستر کشی، برش آستر و چسباندن آستر
11- انجام مراحل کار از طریق روش تیچ
آموزش دوخت ماسک تنفسی پارچهای
۱. دو مستطیل پارچهای را مطابق با الگوی تصویر برش دهید. میتوانید از پارچههای محکم پشمی یا نخی مانند پارچههای لحاف یا ملحفه هم استفاده کنید. در صورتی که به این پارچهها دسترسی ندارید، پارچه تیشرت هم میتواند مناسب باشد. سپس دو مستطیل پارچهای را روی هم بگذارید و بدوزید.
۲. یک حاشیهی نیم سانتیمتر در طول الگوی پارچهای به عنوان حاشیه کنار بگذارید و سنجاق کنید. سپس حاشیهی پارچه الگو را دوباره ۱ سانتیمتر تا کنید و بدوزید. در این بخش نوار پلاستیکی برای اتصال گوشها قرار میگیرد.
۳. نوار پلاستیکی یا کِش را در عرض الگو قرار داده و دو طرف آن را سنجاق کنید. میتوانید از یک سوزن بزرگ یا سنجاق سر برای وصل کردن آن استفاده کنید. دو انتهای آن را محکم گره بزنید. اگر نوار پلاستیکی ندارید میتوانید از سربند هم استفاده کنید.
۴. به آرامی نوار پلاستیکی را بکشید، تا گرههای آن محکم شود. سپس ماسک را صورت خود بگذارید تا از اندازهی آن اطمینان حاصل کنید.