034-33257601
info@autismkerman.ir
مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با کودکان با هنجار
مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با کودکان با هنجار

مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با کودکان با هنجار

جزئیات

مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با کودکان با هنجار

18 شهریور 1404
مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با کودکان با هنجار


تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که اختلال اوتیسم به شکل گسترده‌ای با نقایص در کارکردهای اجرایی همراه است یعنی آن دسته از فرایندهای شناختی سطح بالا که نقش محوری در تنظیم رفتار برنامه‌ریزی حل مسئله کنترل توجه و انعطاف پذیری شناختی دارند.
کارکردهای اجرایی شامل مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی هستند که به افراد امکان می‌دهد رفتارهای هدفمند، خود تنظیمی شده و متناسب با بافت موقعیتی داشته باشند
این توانایی ها در طول رشد کودک تکامل می‌یابد و در سنین مدرسه نقش مهمی در موفقیت تحصیلی، تعاملات اجتماعی و سازگاری هیجانی دارند.
شواهد عصب شناختی حاکی از آن است که ساختار و عملکرد غیرطبیعی ناحیه قشر پیشانی مغز که مقر اصلی کارکردهای اجرایی است می‌تواند نقش اساسی در بروز مشکلات شناختی یا رفتاری در کودکان اوتیسمی ایفا کند.
کودکان مبتلا به اوتیسم عملکرد ضعیف‌تری نسبت به همتایان بهنجار خود در حوزه‌های حافظه کاری، کنترل توجه و انعطاف پذیری دارند.
از دیدگاه عصب شناختی کارکردهای اجرایی نه تنها مسئول انجام وظایف شناختی پیچیده هستند بلکه در زندگی روزمره و رفتارهای اجتماعی افراد نیز نقش کلیدی ایفا می‌کنند.
در سال‌های اخیر استفاده از روش‌های نوین توانبخشی نظیر تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای (tdcs) و بازتوانی شناختی برای بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان آتیز مورد توجه قرار گرفته است و نتایج ان داده که هر دو مداخله می‌توانند بهبود قابل ملاحظه‌ای در عملکرد شناختی کودکان ایجاد کنند که خود نشان دهنده انعطاف پذیری مغز در پاسخ به مداخلات هدفمند است.
یافته‌های این پژوهش نشان داد که میانگین نمرات کارکردهای اجرایی در تمامی مؤلفه‌های هشتگانه شامل بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، سازماندهی، برنامه‌ریزی و کنترل کلی در کودکان مبتلا به اختلال طیف و تیز به طور معناداری پایین‌تر از کودکان به هنجار است. آموزش راهبردهای فراشناختی می‌تواند سبک‌های تفکر و مهارت‌های شناختی دانش آموزان را بهبود دهد که به صورت غیر مستقیم می‌تواند بر کارکردهای اجرایی نیز اثرگذار باشد این موضوع مورد کودکان دارای اوتیس حائز اهمیت می‌باشد چرا که آنها نیازمند تقویت مسیرهای شناختی جایگزین برای جبران ضعف‌های عصبی هستند.

مجیدپور، ز.، بیرامی، م.، اسدی، ف.، نصیری، م.، & پورمحمدقوچانی، ک. (1404). مقايسة کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم شهرستان تبریز با کودکان بهنجار. مجله شناخت، رفتار، یادگیری, 2(2), 1–13

مقاله ها مرتبط