034-33257601
info@autismkerman.ir

تاثیر تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی با کمک والد مورد علاقه بر تعادل کودکان اتیسم

تاثیر تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی با کمک والد مورد علاقه بر تعادل کودکان اتیسم

تاثیر تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی با کمک والد مورد علاقه بر تعادل کودکان اتیسم

جزئیات

تاثیر تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی با کمک والد مورد علاقه بر تعادل کودکان اتیسم

30 مهر 1399
با توجه به زیر ساخت های عصبی و فیزیولوژیکی، عوامل تبیین کننده ی این موضوع را که چگونه تمرینات حسی- حرکتی به بهبود عملکرد اتیسم منجر می شود، می توان به دو دسته عوامل روانی و زیستی تقسیم کرد. موفقیت در انجام تمرینات حرکتی می تواند به افزایش احساس خودشایستگی و بهبود عملکرد فرد منجر شود. عامل زیستی به فرضیه ی مونوآمین ارتباط دارد و بیان می کند که با افزایش فعالیت حرکتی، انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین در مغز افزایش می یابد و به افزایش توجه و در نتیجه عملکرد بهتر منجر می شود. از دیگر عوامل تبیین کننده این است که در افراد مبتلا به اتیسم معمولا عدم یکپارچگی  عملکرد سیستم عصبی مرکزی به مشکلات ثبت حسی منجر می شود. این امر به مشکلاتی اشاره دارد که فرد در ثبت اطلاعات محیطی مواجه است. این اختلال حسی در نتیجه عدم پردازش صحیح اطلاعات حسی در ناحیه ی گیجگاهی مغزی و مناطق ارتباطی ایجاد می شود و دربرگیرنده ی سه الگوی بیش واکنشی، کم واکنشی و واکنش با تاخیر است، این واکنش های مختلف خود موجب پاسخ نادرست به محرک و عدم تعادل می شود. شایان ذکر است که اصول ویژگی تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی به گونه ای طراحی شده است که تاثیر بسزایی بر عوامل موثر بر تعادل داشته باشد، به نحوی که موجب مشارکت سیستم حس عمقی و دهلیزی می شود.

هر یک از روش های مداخله ی مربی محوری یا والد محوری ویژگی های منحصر به فردی دارند که هر دو روش تمرین، تاثیرات مثبتی بر عملکرد حرکتی دارند، به نظر می رسد رویکرد مربی محور با روش تمرین تخصصی تر و استفاده از تعامل کودک با همسالان، در برخی موارد مزایایی داشته باشد و در مقابل رویکرد والد محور با تاثیرات مثبتی از طریق دستکاری ویژگی های روان شناختی مانند حس تعلق و همبستگی، انگیزش و اطمینان بالاتر مفید واقع می شود.

مقاله ها مرتبط