یکی از اولین تواناییهای کودک که معمولا پس از زبان باز کردن توجه والدین و اطرافیان را جلب میکند، توانایی شناخت خود و اعضای بدنش است که در کودکان عادی بهصورت خودکار به وجود میآید. درواقع از حدود 2 سالگی به بعد کودک عادی میتواند اعضاء بدن خود را مانند: مو، دست، پا، بینی، چشم، دهان و ... بشناسد و حتی نشان دهد. کودکان دارای اختلال طیف اتیسم معمولاً در کسب این مهارت دارای مشکل میباشند و برای اکتساب این توانایی به کمک نیاز دارند. در ادامه الگویی برای آموزش شناخت اعضای بدن به کودکان با اختلال طیف اتیسم ارائه میشود.
یکی از عوامل موثر بر سلامت و بهزیستی روان شناختی فرد کیفیت عملکرد سیستم خانواده است . اعضای خانواده به واسطه علائق و دلبستگی عاطفی نیرومند دیرپا و متقابل به همدیگر متصل شده و ارزش اصلی خانواده حاصل از شبکه روابطی است که توسط اعضای آن به وجود آمده است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیر بر رشد روانی و اجتماعی کودک، روابط مادر و کودک می باشد که از اهمیت بسزایی در زندگی کودک در حال رشد دارد به طوری که کیفیت این روابط در سال های اولیه کودکی اساس رشد شناختی، اجتماعی و هیجانی آینده را پایه گذاری می کند.