034-33257601
info@autismkerman.ir
خلاصه:

اسفاده از نقاشی به منظور هماهنگی چشم و دست،افزایش مهارت حرکتی طریف،شناخت رنگ،تسهیل در مهارت دست ورزی برای افراد دارای اختلال طیف اتیسم استفاده می شود. برخی از افراد دارای اتیسم دارای استعداد های خاص و دقت به جزییات هستند که نقاشی درمانی باعث بروز و تقویت استعداد نهفته این کودکان می شود.

هنردرمانی کمک بزرگی در گشودن درهای ارتباطی جهان در برابر مبتلایان به اتیسم می کند تا استعدادهای هنریشان را به نمایش بگذارند.

یکی از نشانه های اختلالات طیف اتیسم دشواری برقراری ارتباط کلامی و اجتماعی با دیگران است در برخی موارد مبتلایان به اتیسم به هیچ وجه توانایی استفاده از گفتار را برای برقراری ارتباط ندارند.

مبتلایان به اتیسم همچنین ممکن است در دریافت مفهوم از طریق حالت چهره و بدن مخاطب نیز مشکل داشته باشند و حتی در فهم و بیان یک مسئله ساده هم ناتوان باشد شایان ذکر است که این افراد از درک بصری بسیار بالایی برخوردار هستند که آنان را در به خاطر سپردن یک تصویر و بیان ایده هایشان از طریق طراحی و فعالیت هنری موفق میسازد همچنین براساس مطالعات انجام شده هنردرمانی برای هماهنگی چشم و دست و مهارت های دست ورزی،تقویت حرکات Fine و Gross و توجه و تمرکز برای کودکان دارای اختلال اتیسم موثر واقع می شود.


نقاشی درمانی:

یکی از شاخص های اصلی نقاشی درمانی برای افراد دارای اختلال اتیسم توجه به عامل انگیزشی در آموزش می باشد.

به این صورت که معمولا این کودکان نسبت به موقعیت های آموزشی مقاومت نشان می دهند و ممکن است سطح همکاری کودک با مربی و درمانگر کمتر شود ولی در قالب هنردرمانی و استفاده از نقاشی برای اغلب کودکان خوشایند است می توان به صورت جایگزین و درنظر گرفتن علائق کودک اقدام به آموزش کند آموزش رنگها،اشکال هندسی،مهارت ترسیمی،هماهنگی چشم و دست از مواردی است که از طریق هنردرمانی با در نظر گرفتن افزایش همکاری کودک می توان بهترین بهره را در زمینه آموزشی فرد دارای اختلالات اتیسم برد.



فواید کاربردی هنردرمانی


بیماریهای عمومی

مردم همیشه به دنبال راهی برای فرار از بیماری هستند و هنر یکی از معمولترین روش ها به این قصد است. هنر و مراحل خلاقانه اش می تواند در روند بهبود یا کند کردن بسیاری از بیماری ها مانند سرطان ، بیماری قلبی، آنفلونزا و .... مفید باشد .

هنر درمانی همچنین می تواند به دانش آموزان اتیسم 11 تا 18 ساله برای بالا بردن مهارت های اجتماعی شان کمک کند.
همچنین شدت بیش فعالی  و درونگرایی(تا حد آسیب رساندن به خود) به طور معناداری با جلسات هنردرمانی کاهش یافته است.
 

امداد رسانی

هنر درمانی در طیف گسترده ای از تجارب شوک های ناگهانی مانند موارد اورژانسی یا بحرانی مورد استفاده قرار می گیرد.
هنردرمانگران ،کودکان و نوجوانان و بزرگسالان آسیب دیده از فجایع انسانی یا طبیعی را تشویق می کنند تا با خلق هنری تجارب خود را بیان کنند.


کودکان داغدار

هنر درمانی و یا سایر راهکارهای خلاقانه و مداخلات بشری، روش هایی هستند که به دلیل تاثیر مثبت و کاربردشان بر افراد محتضر، اعضای خانواده سوگوار و به ویژه کودکان داغدار، روز به روز بر محبوبیتشان افزوده می شود. هنر درمانی ، خود آگاه و ناخودآگاه داغدیده را در بیان خود و شرح درد حاصل از سوگ، تحریک می کند.


آشفتگی خاطر(حواس پرتی)

هنردرمانی، راهکاری غیر مستقیم برای درمان حواس پرتی ناشی از اندوه به جای تخلیه ی مستقیم آن است.


حل مساله

هنر درمانی با رویکرد کمک به حل مساله ،کاربردی نوین از هنردرمانی را نشان می دهد.



هنر درمانی

بر پایه تعریف انجمن هنر درمانی آمریکا، هنر درمانی حرفه ای برای سلامتی روان انسان ها است که با بهره گیری از خلاقیت آفرینندگی افراد، شرایط فیزیکی روانی و عاطفی آن ها را در همه سنین بهبود می بخشد. بر این اساس، درگیر شدن قوه خلاقه اشخاص در زمان آفرینش آثار هنری می تواند در حل کردن دغدغه های ذهنی و مشکلات آن ها سودمند بوده، مهارت های شخصی و درونی آن ها را بهبود بخشیده، در مدیریت رفتاری آن ها را توانا تر کرده، اضطراب آن ها را کاهش داده و در نتیجه عزت نفس و خود باوری آنها را بیشتر کند. هنر درمانی در عمل روش های گوناگونی دارد و هر فردی می تواند به روش خودش اقدام کند. این روش ها ممکن است به صورت جریان آزاد و یا ساختار گرایانه فردی و یا گروهی انجام شوند و راهی شگفت انگیز برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال اتیسم به شمار می رود و هم چون گشودن درهایی جدید برای بهبود زندگی شان هستند.

معروف ترین درمان برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم ، رفتار درمانی است که با شکل دهی رفتار از طریق سیستم پاداش دهی به کودک کمک می کند. در سال های اخیر، مراقبان به دنبال درمان های جایگزین و یا مکمل هستند از قبیل هنر درمانی. به طور کلی هنر درمانی به رشد روانی و عاطفی کمک می کند. بر خلاف آموزش هنر، هنر درمانی با هدف ایجاد مهارت های زندگی، پرداختن به مشکلات رفتاری و کمک به ابراز خود انجام شده است.


اهداف هنردرمانی

به طور کلی، اهداف برنامه های هنردرمانی برای کودکان و نوجوانان (چه عادی و چه استثنایی) را می توان به شرح زیر بیان نمود:

1- پالایش درون کودک و برقراری ارتباط مناسب با محیط بیرون
2- تخلیه هیجانات، احساسات، عواطف و رسیدن به آرامش درونی
3- بیان لذت ها، ترس ها، شادی، غم و اندوه و اضطراب به شیوه ای فرافکنانه
4- بهبود مهارت های حرکتی ظریف، شناختی، ادراکی، عاطفی، ارتباطی و اجتماعی
5- بهبود مهارت ابراز وجود، جرات ورزی و کاوش خود در کودک
6- بهبود یادگیری کودک
7- انسجام"من"
8- تقویت حس زیبایی شناختی در کودک
9- ایجاد روحیه انعطاف پذیری در کودک
10- بهبود و تقویت خلاقیت، ابداع و نوآوری در کودک کودکان با انواع نیازها و ناتوانی ها از هنر درمانی بهره می برند و می توانند با درمان گر همکاری کنند. از آن جا که کودکان نمی توانند با زبان، احساسات خود را بیان کنند، هنر واسطه ای است که کودک به کمک آن می تواند با مشکلات کمتری با درمان گر ارتباط برقرار کند. ابزار به کار رفته در کار هنری، چیزهایی است که کودک از طریق آن ها می تواند مشکلات خود را بدون استفاده از زبان بیان کند. از آن جایی که مشکلات احساسی و رفتاری کودک به یکدیگر ربط دارند در کار با کودک باید به هر دو جنبه توجه شود.


هنر جایگزینی برای ارتباطات کلامی

هنر درمانی به چند دلیل برای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مناسب است. یکی از نشانه های اتیسم این است که ارتباطات آسیب دیده است. یک شخص مبتلا به اتیسم می نویسد « من نمی توانم صحبت کنم مانند یک لکنت بزرگ... فریاد تنها راهی است که من می توانم ارتباط بر قرار کنم». هنر روشی را برای فردی که در صحبت کردن و ابراز خود مشکل دارد، ارائه می دهد. افراد مبتلا به اتیسم اغلب متفکران دیداری هستند و گزارش های زیادی وجود دارد که آن ها «از طریق تصاویر فکر می کنند». این به بسیاری از آنان کمک می کند تا در به یاد آوری و تجسم خاطرات، به خاطر سپردن یک تصویر و دیگر اطلاعات تصویری و هم چنین بیان ایده هایشان از طریق طراحی و یا دیگر فعالیت های هنری موفق تر باشند. کارهای هنری حالتی از ارتباط میان انسان ها هستند که نیازی به تعامل کلامی نداشته اما می تواند این افراد را به محیط بیرون پیوند دهد. ابراز احساسات و افکار از طریق تصاویر برای چنین افرادی بسیار طبیعی است. دستور العمل های دیداری می توانند در چار چوب کمک به تصویری یا نوشتاری باشند و ساختار و انتظارات روشن و واضحی را فراهم می آورند. مطمئن شوید که این دستور العمل ها ساده شده باشند، زیرا شاید کودک با اطلاعات خارجی در تصویر ها گیج شود.


چه چیزی در کودکان مبتلا به اتیسم وجود دارد که آن ها را به سوی هنر جلب می کند

هنر، یک نقطه عطف جالب برای کودکان مبتلا به ASD است، زیرا هنر فعالیتی است که در آن توانایی ها (یادگیرنده های دیداری، علایق حسی) و نواقص یا ضعف ها (قدرت تخیل، نیاز به کنترل عصبی و حسی) با هم ادغام و یکی می شوند. آن ها اغلب بسیار مشتاق کارهای هنری هستند، اما زمان سختی را برای اینکه به درستی مشغول آن شوند می گذرانند. به نظر می رسد عقیده عموم این است که کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در انجام کارهای هنری یا حتی خیالی خوب هستند در حالی که این کودکان به استفاده از هنر درمانی بسیار کند و با تاخیر مشهور هستند.


هنر درمانی چگونه به افراد دارای اختلال طیف اتیسم کمک می کند؟

پژوهش ها و مقالات محدودی در این زمینه وجود دارد که به توضیح تاثیر موردی این فعالیت ها بر این مبتلایان اشاره دارند. اما به هر حال هنر درمانی می تواند کمک بزرگی باشد در گشودن درهای ارتباطات جهانی در برابر مبتلایان به اتیسم تا استعدادهای هنری شان را به نمایش بگذارند. برخی از مقالات موجود حاکی از این هستند که هنر درمانی می تواند به کشف استعداد های کودکان اتیسم کمک شایانی کند. هر چند که در مورد سایر کودکان که استعدادهای هنری بالقوه ای ندارند می تواند نتایج قابل توجه دیگری به دست دهد. دیگر نتایج عبارتند از: بهبود تصور وتوانایی فکرهای تجسمی، بهبود توانایی تشخیص و پاسخ به حالات صورت (زبان بدن)، افزایش قدرت مدیریت احساسات، بهبود توانایی های حرکتی.


ویژگی های کارهای هنری که کودکان مبتلا به اتیسم انجام داده اند:

زیبایی و سبک منحصر به فردی در هنرهایی که افراد مبتلا به اتیسم انجام داده اند وجود دارد. این کودکان جهان و اجسام موجود در آن را متفاوت از همسالان عادی خود تجربه کرده و کارهای هنری آن ها منعکس کننده ی این تفاوت ها است. چندین ویژگی قابل مشاهده وجود دارد که در بسیاری از کارهای هنری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم دیده می شود. در واقع هر کودکی که کار هنری انجام می دهد امکان دیدن این ویژگی ها در کار هنری او وجود دارد، با توجه به آن که بسیاری از این ویژگی ها در کارهای هنری افراد مبتلا دیده می شود آن را تبدیل به ویژگی های اتیسمی منحصر به فرد می کند.



 
 

خدمات مرتبط