034-33257601
info@autismkerman.ir
خلاصه:

از مجموعه محیط های استاندارد شده بر اساس نیازهای حسی افراد دارای اختلال اتیسم می باشد. کنترل محرک های اضافی و افزایش تدریجی محرک های حسی موجب بهبود افزایش توجه و تمرکز و بهبود سطح شناخت فرد دارای اختلال اتیسم می شود.



اتاق حسی یک اتاق با طراحی خاص است که طیف وسیعی از محرک ها را برای کمک به افراد در توسعه و درگیر کردن حواس خود به همراه دارد.

این موارد می تواند شامل چراغ ها ، رنگ ها ، صداها ، اشیاء بازی نرم حسی ، رایحه های موجود در یک محیط امن باشد که به شخص اجازه می دهد تا از آن استفاده کند تا بدون خطر اکتشاف و تعامل کند.

اتاق های حسی می توانند به کسانی که مشکل یادگیری ، ناتوانی در رشد یا اختلالات حسی دارند کمک کنند تا یاد بگیرند که با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند ، اما در یک محیط امن که اعتماد به نفس و توانایی آنها را تقویت می کند.

همچنین به عنوان اتاقهای چند حسی نامیده می شوند ، تا بتوانند متناسب با نیازهای کاربر ، خود را در اشکال مختلفی ارائه دهند.

اتاق تاریک به عنوان یکی از زیر مجموعه های محیط چند حسی (multi sensory environment ) یا MSE به تقویت عملکردهایی می پردازد که در آن غالبا حس های بینایی ، شنوایی ، وستیبولار ، عمقی و لامسه تحریک و تقویت می شود .

اتاق تاریک به عنوان اتاق حسی (sensory room) کودک را ارزیابی حسی می کند و بر اساس آن برای بهبود این وضعیت ، برای فرد برنامه ریزی می کنیم .
 
اختلال پردازش حسی (sensory processing disorder ) ، در طیف وسیعی از اختلالات مانند اتیسم، ناتوانی های یادگیری، اختلالات نقص توجه و عقب ماندگی ذهنی مشاهده می شود.
اختلال یکپارچگی حسی (SID) یا / اختلال پردازش حسی (SPD) نوعی اختلال عصبی است که ناشی از عدم قابلیت مغز برای یکپارچه‌سازی، پردازش و پاسخ به اطلاعات مشخص دریافت شده از پنج سیستم حسی اصلی بدن است. این دستگاه‌های حسی مسئول تشخیص تصاویر، صداها، بو، طعم‌ها، درجه حرارت، درد و موقعیت و حرکت بدن است. ارتباط مداوم میان طرز رفتار و عملکرد مغز، ادغام یا یکپارچگی حسی (SI) نامیده می‌شود. ادغام حسی یک پایه بسیار مهم برای رفتار و یادگیری در زندگی فرد را فراهم می‌کند.
 
به منظور درمان و توانبخشی این افراد از تحریک حسی مشخصی استفاده می شود که آن را بر اساس وضعیت حسی فرد به طور منحصر به فرد انجام می دهیم که اتاق تاریک به عنوان یک اتاق حسی Sensory room  علاوه بر جنبه های مفید فرعی دیگر مانند آرامش بخشی ، آموزش شناختی و رفتاری این هدف را محقق می کند .

فواید اتاق تاریک :

محدود کردن حواس و جهت دادن به آن
افزایش توجه کودک به محرک های دیداری و شنیداری
بهبود وضعیت مفهوم خود در کودک و درک بدن
مشغول کردن انواع توجه به طور مجزا : توجه انتخابی selective attention جا به جایی توجه Shifting attention و تقسیم توجه divided attention
بهبود مهارت کاوش چشمی و افزایش میدان توجه بینایی
فضایی آرام برای کاهش اضطراب و ترس کودک
افزایش ادراک عمق در کودک
افزایش حافظه دیداری
بهبود هماهنگی چشم و دست ، تعقیب بینایی
آموزش مفاهیم شناختی
کاهش مقاومت کودک در یادگیری
کاهش مقاومت کودک در برابر محیط جدید
افزایش تعامل کودک و بهبود روابط اجتماعی


بخش های مختلف اتاق تاریک :

بابل تیوپ
Bubble Tubes


یک عنصر ضروری در مجموعه ی حسی می باشد و از ستون حباب، نورپرداز متغیر نور و رنگ استفاده می شود که بوسیله ی یک کنترل از راه دور، قابل تنظیم است.

موارد کاربرد:

نور و حرکت حباب بابل تیوپ موجب بهبود و تقویت توجه و تمرکز می شود
حرکت حباب ها باعث تقویت تعقیب چشمی می شود
تغییر رنگ های بابل تیوپ موجب امتداد و نگهداری توجه می شود
بهبود و ارزیابی وضعیت بینایی
تقویت مهارت های اجتماعی به علت فضای دایره وار
تقویت مهارت های شناختی مفاهیم مثل مفهوم رنگ و غیره
تقویت و افزایش تماس چشمی به واسطه ی آینه ای که قرار دارد.
 



تونل نامتناهی
Infinity Tunnel


این تونل با نوری بی نهایت که تداعی کننده حس عمقی در فرد می نماید باعث تقویت آن می گردد.
کودک دقایق بسیاری می تواند به دور از محرک های محیطی تمرکز و دقت در نور آن نماید. با استفاده از کلید ساده مربوط به هر رنگ ریموت کنترل نور آن تغییر می نماید. کاملا ایمن و بی خطر است. به راحتی بر روی دیوار و یا میز نصب می گردد.



فیبر نوری
Fiber Optic


یک راه فوق العاده عالی برای افزایش توجه و تمرکز و یادگیری شناختی، بهبود تعامل به وسیله ی بازی های گروهی در انعطاف پذیری فیبرهای نوری می باشد. مزیت ایمنی آن نبود جریان الکتریسیته در فیبرها و عدم حرارت روشنایی رشته ها می باشد که افراد تندکار و کند کار براساس نیازهای حسی خود توانایی جابجایی و فاصله رشته ها از صورت را دارند این ابزار در کاهش اضطراب و ترس تاثیر بسزایی دارد. فیبر نوری فضای جذابی را برای کودک ایجاد می کند که قبلا در آن تجربه ای نداشته است. ضمنا این امکان را فراهم می کند تا کودک حتی برای چند دقیقه ای هم که شده از محیط پرهیاهوی دنیای اطرافش فاصله بگیرد بی آنکه چشمان کسی در پی نحوه عملکرد وی باشد و به سرعت در مورد او قضاوت کند. یعنی همان چیزی که اغلب والدین از خود نشان می دهند. در این شیوه درمانی به مراجع اجازه داده می شود تا شرایطی را تجربه کند که هر یک از حواس و یا مهارت ها و ناتوانایی هایش به ترتیب(مجزا) و به تدریج مورد بررسی و در روند بهبود قرار بگیرند بخشی از تمرینات مورد استفاده در این فضا قابل انتقال به والدین می باشند.



مکعب فومی شکل
INTRACTIVE POWER CUBES


هدف درک علت و معلول، شناخت رنگ ها و مهارت های حرکتی است این وسیله باعث تشویق حرکات فیزیکی شامل (گرفتن، خم و پرتاب کردن) و در نهایت یک راه جذاب از تعامل با محیط می باشد.



پروژکتور نوری
Sensory room light projector


پروژکتور مخصوص اتاق تاریک  بدون اینکه اتاق را روشن نماید اجسام و وسایلی که کودک علاقه مند به بازی و آموزش با آنهاست روشن و سبب تمرکز و دقت بر روی مسائلی می گردد که پیش از این قادر به انجام آن امورات نبوده است. تجهیزات مورد کاربرد در این اتاق بایستی رنگ فسفری داشته باشند که در طول موج معینی که از پروژکتور سطح می گردد بهترین بازتابش نور را داشته باشند.
کلیه ی تجهیزاتی که کودک در این اتاق با آن سرگرم است بصورت کاملا روشن و درخشان در رنگ هایی که بیشترین جلب توجه را دارند، نمایان می گردند.
بوسیله ی پودرهای مخصوص که در زیر نور پروژکتور می درخشند، بهترین وسیله برای شناخت انگشتان دست و غیره است و با آن می تواند نبوغ و خلاقیت خود را در نقاشی بر روی سطوح مختلف همچون آینه به حداکثر برساند و فهم بیشتری از درک بینایی و لامسه خود پیدا نماید.

 

خدمات مرتبط