سوالات متداول

 اختلال اتیسم چه نوع اختلالی است؟

 یک اختلال عصبی رشدی است که با ضعف در مهارت اجتماعی و رفتارهای متعدد و تکراری مشخص می شود.

 

با مشاهده چند نشانه می توان اتیسم را تشخیص داد؟

برخی از علاِیم اختلال اتیسم با سایر اختلالات دیگر مشابه است و نمی توان صرف مشاهده علایم اتیسم تشخیص قطعی داد که با مشاهده علایم اولیه می توان نسبت به این اختلال حساس شد و با گزارش دقیق علایم به متخصصین و بعد از مشاهده طبیعی کودک و انجام فرمول های غربالگری تشخیص قطعی را داد.

 

آیا داروی خاصی برای درمان اتیسم وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان قطعی اتیسم وجود ندارد و تنها مداخله موثر تا کنون توانبخشی آموزشی به موقع می باشد. و داروهای رایج برای کنترل اختلالات و بیماری های همراه اتیسم مانند                  

صرع و...... به کار می رود.




بچه های اتیسم آیا پیشرفت می کنند؟

بله.هر کودک اتیستیک در هر سطحی که باشد بستگی به سطح کودک مسلما با آموزشی که داده  می شود  و با همکاری خانواده پیشرفت می کند.

 



آیا بچه های اتیسم مدرسه عادی می روند؟

بعضی از آنها می توانند مدرسه بروند؛بستگی به سطح آن ها دارد که در کدام سطح تشخیص گرفتندهمه بچه های اتیسم قادر به مدرسه رفتن نیستند.

 

آیا بچه های اتیسم بهبود کامل می یابند؟

اتیسم یک اختلال مادالعمر است.ولی در هر سطح پیشرفت دارند بهبود کامل ندارند.

 

تشخیص و شروع دیر هنگام گفتار درمانی چه پیامدهایی را به همراه دارد؟

طبیعی است هرچه تشخیص و درمان دیرتر اتفاق بیافتد زمان طلایی زبان آموزی را از دست خواهیم دادو رسیدن به مراحل بالاتر امکانش بسیار کم خواهد شد.

 

والدین چه کارهایی برای بهبود برقراری ارتباط و رشد گفتاری کودکان انجام دهند؟آیا بازی موثر است؟ 

بهترین موقعیت برای یادگیری کودکان موقعیت بازی است در این موقعیت یادگیری به صورت غیرمستقیم شکل می گیرد و برای کودک بسیار خوشایندتر خواهد بود و بهتر است بازی های تعاملی بیشتر انجام شود .

 

یک گفتار درمان در چه حیطه هایی می تواند به کودکان اتیستیک کمک کند؟

تقویت ارتباط غیرکلامی اش نشان دادن-استفاده از حرکات بدن توجه شنیداریتقویت حرکات عضلات گفتارتقویت مهارت های درکی مثل درک کلمات و جملاتارتباط غیر کلامی کودک بتواند منظور خود را در غالب کلمات و جملات و احساسات بیان کند.

تقویت مهارت های اجتماعی

درمان مشکلات تلفظی

کمک به حل مشکلات خواندن و نوشتن

 

علت مشکلات گفتاری و زبانی کودکان مبتلا به اتیسم چیست؟

ویژگی اصلی این کودکان آسیب در برقراری ارتباط اجتماعی است و نقص در بعضی از مهارت ها مانند:تماس چشمی-توجه مشترک-درک شنیداری و بینایی –تقلید (حرکات و گفتار)بازی با اشیا مشکلات ارتباطی مانند:شروع حفظ مکالمه؛تشخیص احساسات دیگران-در نظر نگرفتن دیدگاه دیگران و ...با مشکلات کلامی و غیر کلامی همراه است.

 

آیا ماساژهای حرکتی-دهانی برای بهبود وضعیت گفتاری کودکان مبتلا به اتیسم مفید است؟

تمرینات حرکتی-دهانی ممکن است برای بهبود و تقویت حرکات عضلات گفتار مانند عضلات زبان، تنفسی-لب ها و فک مناسب باشد ولی بهبود وضعیت گفتاری و زبان را تایید نمی کند.

 

مشکل برخی از والدین کودکان مبتلا به اتیسم به خصوص کودکان با عملکرد بالا نداشتن زبان خلاق یا گفتار خود انگیخته است؛چه باید کرد؟

وقتی کودک مدام مخاطب است طبیعی است که خلاق هم نخواهد شد بهتر است فرصت برقراری ارتباط به هر شکل ممکن به کودک داده شود و ما مخاطب پاسخگو و انجام دهنده دستور باشیم از این طریق نیاز به برقراری ارتباط را حس کرده و برای رسیدن به خواسته هایش تلاش خواهد کرد و خلاق تر خواهد شد.

 

نقش کاردرمانی و کاردرمانگر در درمان افراد و کودکان مبتلا اتیسم چیست؟

کاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی می باشد که یکی از اعضا مهم در تیم درمان این افراد محسوب می شود؛کار درمانگران در ارزیابی های اولیه به بررسی رشد مراحل جسمی حرکتی؛یکپارچگی حسی (SI)دیس پراکسی(نقص در برنامه ریزی حرکتی)؛سطوح درکی؛شناختی و کارکردهای اجرایی فرد می پردازد و در مرحله بعد براساس تکنیک های    …, ROOD - BOOBAT- SIتوانبخشی شناختی به درمان این مشکلات می پردازد.

 

 کار درمانی چه تاثیری برای افراد مبتلا به اتیسم دارد؟

کاردرمانی یکی از تاثیرگذارترین قسمت ها در تیم درمان برای بهبود مشکلات این افراد می باشد؛که به بهبود یادگیری؛گفتار؛مهارتهای خودیاری؛روابط اجتماعی کمک می کند و پیش نیاز رفع بسیاری از مشکلات را تسهیل و به استقلال این افراد کمک می کند.

 

تا چه زمانی باید از خدمات کاردرمانی استفاده شود؟

دریافت خدمات کاردرمانی تا زمانی که تثبیت و تسهیل حسی و بهبود سطوح حرکتی و شناختی اتفاق بیفتدادامه دارد و اینکه در سال های اولیه نیاز به کاردرمانی بسیار زیاد می باشد خصوصا در زمان طلایی پیشرفت این کودکان( 3 تا 5 سالگی)

 

نقش هنر درمانی در کودکان مبتلا به اتیسم چیست؟

هنر درمانی بر اساس مطالعات انجام شده برای هماهنگی چشم و دست ؛ مهارتهای اجتماعی دست ورزی؛تقویت حرکات ظریف؛توجه و تمرکز برای کودکان دارای اختلال اتیسم موثر است.

 

آیا کودکان مبتلا به اتیسم می توانند یک نقاش شوند؟

برخی از کودکان اتیسم به علت استعداد های خاصی که عمدتا به علت تفاوت در پردازش حسی خود دارند توانایی در زمینه های مختلف مانند: موسیقی؛حافظه؛نقاشی؛.....پیدا می کنند و معمولا با جزییات و دقت بالا قادر کشیدن توصیرهای مناظر مختلف هستند.

 

آیا کودک مبتلا به اتیسم می تواند تشخیص رنگ داشته باشد و چه کمکی می کند به کودک مبتلا به اتیسم؟

از آنجایی که اختلال طیف اتیسم یک اختلال با دامنه وسیع است بسیاری از کودکانی که در این طیف قرار   می گیرند علی رقم محدودیت در برقراری ارتباط از تقلید هوش و توانایی های شناختی وضعیت مطلوبی دارند و می توانند با آموزش صحیح به رنگ ها مسلط شوند؛تشخیص رنگ می تواند در طبقه بندی اشیاء روزمره؛علایم خطر؛آژیر چراغ قرمز به آنها کمک کند.




آیا هنر درمانی به بهبود ارتباط کودکان اتیسم کمک می کند؟

یکی از راههای برقراری ارتباط غیر کلامی ؛ بیان خواسته ها با تصویر است حالت پیچیده تر علاوه بر نیاز ها از طریق نقاشی احساسات خود را بروز می دهند و می توانند به صورت غیر کلامی افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

 

موسیقی و تاثیر آن در کودکان اتیسم چگونه است؟

موسیقی محرک و به کارگیرنده قسمت های زیادی از مغز می باشد ودر تثبیت و پایداری توجه نقش دارد.موسیقی فراهم آورنده ارتباط کلامی و غیر کلامی سالم در کودکان اتیسم با دنیای بیرونی می باشد در نتیجه تعاملات اجتماعی را تقویت می کند.فعالیت های موسیقیایی همزمان حس ها را هماهنگ می کند و باعث تقویت یادگیری؛درک شنوایی؛بینایی و عاطفی می شود.در نتیجه یکپارچگی حسی را تقویت می نماید و در آخر می توان گفت کودک با موسیقی در دنیای اجتماعی جایگاه پیدا خواهد کرد که باغث حس اعتماد به نفس و افزایش روابط اجتماعی مثبت در او خواهد شد.

 

 

قرار گرفتن در گروه برای کودکان مبتلا به طیف اتیسم چه مزایایی دارد؟

ملاقات با افراد جدید؛ پرسش و پاسخ در موارد مختلف ؛ بازی های مشترک گروهی همکاری پیروی از قوانین مربوط به بازی ها در گروه ؛ همه ی این موارد را می توانیم در قالب آموزش های گروهی به کودکان اتیسم آموزش دهیم.



 

راه های جلوگیری از پرخاشگری و رفتارهای تهاجمی در کودکان اتیسم چه مواردی می باشند؟

دادن پاداش به رفتارهای مثبت کودک ؛ همکاری با درمانگر و معلم کودک تا در یک محیط آرام و لذت بخش با او کار شود ؛ فراهم ساختن ابزارهای ارتباطی مناسب ؛ استفاده از برنامه های ساختاری تا فعالیت کودک تسهیل شود.

 

چگونه نقائص مهارت های ارتباطی پایه ای را در کودکان طیف اتیسم تشخیص دهیم؟

ارتباط چشمی ضعیف دارند ؛ فقدان لبخند اجتماعی ؛ فقدان علاقه در نگاه کردن به چهره انسان ؛ واکنش نشان دادن به صدا کردن اسم به صورت ضعیف یا اصلا ندارند ؛ عدنم بیان مناسب آواها ، تولید اندک آواها



علت شیوع افزایش وزن در برخی کودکان مبتلا به اتیسم چیست؟

در مغز انسان بخشی به نام سینگولا وجود دارد که کنترل احساسات سیری و گرسنگی را بر عهده دارد که در کودکان اتیسم این قسمت دارای اختلال می باشد در نتیجه کودکان پس از خوردن غذا همانند افراد عادی احساس سیری نمی کنند و یا به دلیل انجام فعالیت های تکراری یا انزجار از خوردن برخی مواد غذایی میزان دریافت آنها بیشتر از حد نرمال می باشد و با توجه به اینکه فعالیت های بدنی در برخی کودکان اتیسم پایین است منجر به افزایش وزن آنها می شود.



از علائم تشخیصی برای اتیسم این است که کودکان بطور ریتمیک سر خود را به سطوح  می کوبند یا به چرخش لباسها در ماشین لباسشویی خیره می شوند. آیا خانواده هایی که چنین کودکانی دارند امید درمان داشته باشند و از چه سنی بیماری قابل تشخیص است؟

اتیسم در اختلالات روانی دوران کودکی جزء دسته اختلالاتی هست که به آن اختلال فراگیررشد می گویند یعنی اختلال بسیار گسترده ای است. اختلال اتیسم را با اختلال شب ادراری،ناخن جویدن، کم رویی و خجالتی و افسردگی در نظر بگیرید، اتیسم شدتش خیلی از ایناختلالات بیشتر است.

 

اتیسم چند علامت اصلی دارد؛

علامت های اصلی در زمینه های مهارت های اجتماعی است.

 مثلاً توانایی دوست پیدا کردن، دوست حفظ کردن، بازی کردن، با دیگران ارتباط بر قرار کردن

 مانند: سلام کردناز علائم دیگر اینکه در مهارت های ایجاد تعامل با دیگران مشکل دارند. بعضی از کودکان را خجالتی و کم رو می شناسیم. پدر و مادر می گویند رابطه او با ما خوب است ولی وقتی از خانهبیرون می آید سرش را زیر می اندازد، اما بچه اتیسم حتی در تعامل با پدر و مادر خود هممشکل دارد.

از علائم دیگر اینکه در تماس چشمی هم مشکل دارد. فرد سالم را که صدا می زنیم عکس العمل نشان می دهد و بر می گردد اما کودک اتیسم  عکس العمل نشان نمی دهد و ارتباطچشمی بر قرار نمی کند. تمایل دارد که تنها باشداز علائم دیگر اینکه کودکان اتیسم اصرار بر یکنواختی و یکدستی دارند. مثلاً اگر پدر یا مادربخواهند اتاق او را مرتب کنند جیغ می زند و گریه می کند. دوست دارد که اتاق به همان نحو باقی بماند.

از علائم دیگر اینکه علائق عجیب و غریب دارند؛ کودک سالم علاقه به عروسک و ماشین واسباب بازی دارد اما کودک اوتیسم به هیچ کدام علاقه ندارد مثلاً بریده های کاغذ را جمعمی کند و کلکسیونی از وسایل دور ریختنی، بی فایده و غیر قابل استفاده را جمع آوری می کند.

از علائم دیگر اینکه به صداهای ریتمیک توجه می کنند. علاقه دارند به تیک تیک ساعت نگاهکنند. صدای سشوار را گوش می کنند، به چرخش لباسها در لباسشویی دقت می کنند، اما یک کودک سالم به هیچ کدام از این کارها علاقه ای ندارد.

از علائم دیگر اینکه اگر به کودک سالم یک کامیون بدهید ماشین های دیگر را به او وصل می کند اما کودک اتیسم بازی های عجیب و غریب می کنند مثلاً بجای بازی با کامیون چرخ های آن را به جای بستنی لیس می زند.

علائم دیگر اینکه حواس کودک اتیسم متفاوت است. آستانه حواس پنچگانه کودک اتیسم یابسیار بالا است و یا بسیار پایین است. بعنوان مثال: صدای تلویزیون از یک حدی بلندتر شودبرای افراد سالم آزار دهنده خواهد شد یا نور از حدی زیادتر شد چشم را آزار می دهد امابرای کودک اوتیسم که آستانه حواس پنجگانه اش بالاست این چنین نیست. حتی ممکن استموقع استحمام از آب بسیار داغ استفاده کند که دچار سوختگی هم شود اما باز اصرار دارد که به همان اندازه آب داغ باشد.

 

بالعکس در کودکان اتیسم که آستانه حواس پنجگانه آنها پایین است خفیف ترین صداها برای آنها آزار دهنده است که در مهمانی ها همهمه آزارش می دهد. حتی در هنگام استحمام دانه  های آب که بر بدنش می ریزد برای او آزار دهنده است.

از علائم دیگر کودکان اتیسم اینکه در گفتار مشکل دارند و به اندازه بچه های نرمالنمی توانند صحبت کنند. وقتی کلمه ای به آنها بگوییم تکرار می کنند. یا در به کار بردنضمیرها اشتباه می کنند مثلاً وقتی تشنه هستند می گویند: شما آب می خوام.






نقش آلرژی غذایی در بروز رفتارهای اتیستیک به چه میزان است؟


درتحقیقــات اخیــر مربــوط بــه اُتیســم وآلــرژی،اطلاعــات مربــوط بــه 200هزارکــودک 3تــا 17سـاله آمریکایـی درسـالهای 1997تـا 2016میلادی گــردآوری شــده اســت. براســاس ایــن تحقیقــات احتمـال ابتـلای یـک کـودک اُتیسـمی بـه آلـرژی غذایـی بیـش از دو برابـر یـک کـودک سـالم اسـت.پژوهشهــای پیشــین نشــان داده بودکــه مصــرف خوراکیهــای حــاوی آلــرژن، چــون گنــدم، شــیر،بـادام زمینـی، تـوت فرنگـی ومـواردی ازایـن دسـت میتوانــد منجربــه تشــدید علامتهــای اُتیســم و بــروز رفتارهــای چالشــی ازجملــه تحریــک پذیــری وتغییرخلــق درکــودکان شــود.










 



 

 





 













 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید: