خدمات مرکز اتیسم

حرفه آموزی


این مرکز شامل دو بخش پیش حرفه ای و حرفه آموزی است ، بخش پیش حرفه ای مخصوص کودکان اتیسم سطح 3 می باشد هدف از مرکز پیش حرفه ای کمک به افراد و آماده سازی آنها برای ورود به حرفه آموزی است که مهارت های پایه ای مانند هماهنگی چشم و دست ، مهارت های شناخت اولیه و خودیاری اولیه آموزش داده می شود. افرادی که وارد حرفه آموزی می شوند معمولا در زمینه های مختلف مانند دوخت روبالشتی،پته دوزی،مونتاژ ساعت،مونتاژ آنتن و رنگ  آمیزی سفال مشغول هستند که هدف کمک به این افراد برای ورود به بازار کار و استقلال از خانواده می باشد.


IMG_0893.JPG

کاردرمانی جسمی


هدف کاردرمانی جسمی برطرف کردن مشکلات پردازش حسی و بطور اختصاصی برای کودکان اتیسم درمان اختلال یکپارچگی حسی می باشد. آستانه 

حسی اکثریت افراد دارای اختلال اتیسم متفاوت از افراد عادی عمل میکند،جهت تعدیل حسی و برطرف شدن رفتارهای نا به هنجار ناشی از مشکلات

 حسی کاردرمانی کاربرد دارد.


IMG_8614.JPG

 


کاردرمانی ذهنی


در اختلال اتیسم به منظور یادگیری و اصلاح ساختارهای تفکر و به طور کلی کارکرد های اجرایی و مداخلات شناختی از کاردرمانی ذهنی استفاده می 

شود. استفاده از روش ABA-pecs-teacch  و تعامل همه جانبه از جمله متدهای استاندارد جهت کاردرمانی ذهنی افراد اتیسم می باشد.



IMG_8650.JPG

 


گفتاردرمانی


از آنجایی که ضعف اصلی افراد دارای اتیسم نقص در مهارت اجتماعی می باشد برقراری ارتباط به صورت کلامی و غیر کلامی هدف اصلی توانبخشی این 

اختلال محسوب می شود و بنابراین گفتار درمانی با در نظر گرفتن شدت سطح اتیسم با ارائه خدماتی همچون ماساژ درمانی،آوا سازی،کلمه گویی،افزایش 

طول جمله و گفتار زنجیره ای به کودکان اتیسم کمک می کند.


FHD0141.JPG 

 


موسیقی درمانی 


استفاده از موسیقی به منظور حذف نقاط ضعف کودک اتیسم،افزایش توجه و تمرکز،هماهنگی چشم و دست و افزایش تمییز شنیداری و بهبود حافظه 

دیداری و شنیداری فرد تاثیر می گذارد و مفید واقع می شود.


 IMG_8658.JPG



هنر درمانی


اسفاده از نقاشی به منظور هماهنگی چشم و دست،افزایش مهارت حرکتی طریف،شناخت رنگ،تسهیل در مهارت دست ورزی برای افراد دارای اختلال طیف 

اتیسم استفاده می شود. برخی از افراد دارای اتیسم دارای استعداد های خاص و دقت به جزییات هستند که نقاشی درمانی باعث بروز و تقویت استعداد 

نهفته این کودکان می شود.


IMG_8653.JPG



پت تراپی


از جمله روش های نوین و زیر مجموعه مداخلات مکمل برای درمان اختلال اتیسم محسوب می شود. برخی از حیوانات خانگی به دلیل ویژگی منحصر به 

فردشان موجب تسهیل ارتباط برای کودکان دارای اختلال اتیسم می شود. پژوهش ها و مطالعات زیادی تاثیر پت تراپی برای افزایش مهارت اجتماعی افراد 

اتیسم را تایید کرده اند.


 IMG_8641.JPG

 



باغبانی درمانی


یکی از روش های مکمل توانبخشی افراد دارای اتیسم محسوب می شود که با مهیا کردن یک محیط چند حسی شرایط مناسبی برای یکپارچگی حسی 

کودکان اتیسم است در ضمن مهارت دست ورزی افراد دارای اختلال اتیسم در حین انجام فعالیت باغبانی تقویت می شود و احساس ارزشمند بودن و 

اعتماد به نفس این کودکان در این مداخله مورد توجه قرار می گیرد.


IMG_8648.JPG 




اسب درمانی


از مداخلات تاثیر گذار در درمان اختلال طیف اتیسم است. بخشی از این روش که با نام کار درمانی با اسب شناخته می شود بر مهارت های تعادلی و 

حرکتی این افراد تاکید دارد و به وسیله ارتباط فرد دارای اختلال اتیسم با اسب سبب افزایش مهارت اجتماعی می شود.


 DSC00200.JPG




سنسوری روم


از مجموعه محیط های استاندارد شده بر اساس نیازهای حسی افراد دارای اختلال اتیسم می باشد. کنترل محرک های اضافی و افزایش تدریجی محرک های 

حسی موجب بهبود افزایش توجه و تمرکز و بهبود سطح شناخت فرد دارای اختلال اتیسم می شود.


 photo_2017-07-02_23-46-06.jpg

 



بازی درمانی


یکی از جدید ترین و موثرترین مداخلات به منظور کاهش نقاط ضعف کودکان اتیسم و افزایش مهارت های شناختی،رفتاری و توان اجتماعی این کودکان    

 می شود. رویکرد های متفاوتی برای بازی درمانی کودکان دارای اختلال اتیسم وجود دارد که بازی درمان گر بر اساس ارزیابی انجام شده به صورت انفرادی 

این مداخله را انجام می دهد.


IMG_8621.JPG




استخر توپ


یک محیط حسی و جذاب برای کودکان اتیسم به منظور درگیر کردن حس عمقی و مهارت دست ورزی می باشد.


 IMG_8627.JPG




استخر شن


یک محیط حسی غنی برای تحریک حس لامسه و مداخلات دست ورزی کودکان دارای اختلال اتیسم می باشد. افزایش خلاقیت یکی از اهداف استفاده

 از استخر شن برای این کودکان است.


 IMG_86252.jpg


این صفحه را به اشتراک بگذارید: