034-33257601
info@autismkerman.ir

عوامل موثر در ایجاد اتیسم | علت اختلال اتیسم چیست



در مورد عوامل خطر زای اتیسم مطالعات بسیاری صورت گرفته ،به این امید که از این طریق بتوان علت اتیسم را مشخص کرد و مانع بروز آن شد و یا اینکه حداقل بتوان آن را سریع تر تشخیص داد. این مطالعات بعضی مسائل همراه با اتیسم را مشخص کرد اما هیچ کدام از آنها عامل اختلال نبودند.

فقدان اطلاعات در خصوص علت اتیسم ناراحت کننده است ولی با وجود بسیاری از والدین و سازمان هایی که برای یافتن پاسخ اصرار می کنند به دست آوردن راه حل چندان دور از از ذهن نیست و بسیار مهم است که در هنگام نسخه نویسی برای فرضیه های مختلف احتیاط کنیم زیرا چیزهایی  که آن ها بدان توجه کرده اند تنها حدس و گمان و فرضیاتی است که تحقیقات مربوط به اختلالات طیف اتیسم ،هنوز آنها را به طور کامل اثبات نکرده اند.






واکسن ها

در حالی که برخی محققان ادعا می کنند واکسن ها باعث افزایش میزان اتیسم می شوند بیشتر متخصصان اینطور فکر نمی کنند. تحقیقی در ژورنال داروسازی انگلستان به نام The Lancet به چاپ رسید که توسط دکتر اندرو ویکی انجام شده بود و نشان داد که واکسن سه گانه ی MMR سرخک، اوریون، سرخچه امکان صدمه زدن را دارند. در روش مطالعه ی The lacet نقایص زیادی وجود داشته است. در حقیقت مطالعه ای که پس از آن در ژورنال داروسازی New Englandبه چاپ رسیده اطلاعات مشابهی را مرور کرده و مدارک ناقصی از هرگونه رابطه ی مستقیم بین واکسن و اتیسم به دست آورده بود. عده ی دیگری از گروه مخالف از واکسن تیمروزال که ماده ای نگهدارنده در برخی واکسن هاست را به عنوان عامل ایجاد اتیسم یاد کرده اند. آنان می گویند متیل جیوه که ماده ی سمی در تیمروزال است ممکن است بچه ها را تحت تاثیر قرار دهد. مقاله ای در سال 2004 در مجله ی مادرجونز چاپ شد که ارتباط میان متیل جیوه و اتیسم را توجیه کرد و احتمالا گام دیگری در توضیح این رابطه برداشت. دانشمندانی که به این نظریه معتقدند می گویند تعدادی از کودکان که مبتلا به اتیسم تشخیص داده شدند جیوه ی زیادی در خونشان داشتند و مقدار زیادی از این جیوه ممکن است با واکسن وارد بدن آنان شده است آنها نمی توانستند آن را مثل اکثر کودکان دفع کنند و در نتیجه اتیسم ایجاد شده است. بسیاری از والدین معتقدند که مشکلات کودکشان به فاصله ی کوتاهی پس از واکسیناسیون ایجاد شده است. ارزش واکسن ها بسیار مهم تر از گمان اثبات نشده در خصوص آنهاست.



تولد زودتر از موعد


کودکان نارس چون خیلی از زودتر موعد طبیعی متولد می شوند احتمالا بسیاری از سیستم های بدن آنان به خوبی نوزادانی که تمام دوره را طی می کنند تکامل نیافته اند و مستعد ابتلا به بسیاری از تحقیقات و نگرانی های سلامتی هستند. نوزادان نارسی که با مشکلات عصبی متولد می شوند توانایی کنترل دمای بدنشان را ندارند یا حتی اولین تنفس آنان با کمک دستگاه انجام می شود. گفتن اینکه آیا تولد زودهنگام سبب اتیسم می شود سخت است. ارتباط مستقیمی بین اتیسم و تولد زودرس اثبات نشده است.



آلرژی غذایی شدید

با وجود اینکه بسیاری از پزشکان متخصص عقیده ندارند که علت اتیسم آلرژی غذایی است هنوز هم بعضی از آنان بر این اعتقاد اصرار دارند. اکثر آنان نشان دادند که معمولا شمار زیادی از کودکان اتیستیک از آلرژی غذایی رنج می برند. بسیاری از کودکان اتیستیک از آلرژی شدید به محصولات غذایی خاصی رنج می برند اما این شبیه اختلالی که به آنها نسبت داده می شود نیست. به احتمال بیشتر این دو حالت با هم وجود دارند و یکی دیگری را تشدید می کند.



اسیدفولیک

برخی ها بر اینکه اتیسم می تواند به میزان پذیرش اسید فولیک زنان پی جویی شود پافشاری می کنند. اسید فولیک ماده ای طبیعی ست و در بدن به ویتامین ب بنام فولات تبدیل می شود. هیچ ارتباط مستقیمی بین اسید فولیک و اتیسم تا به حال اثبات نشده و تا به امروز هیچ تحقیقی وجود نداشته است که این تئوری را تایید کند. دانشمندان با این موضوع موافقند ولی سازمان نظارت بر غذا و دارو موافق نیستند. برخی متخصصان اتیسم معتقدند که تجویز دوز بالایی از اسید فولیک روشی علمی برای مداخله ی کودکان اتیستیک است. اما به هر حال این موضوع در مطالعات کنترل شده اثبات نشده است.


ژنتیک

 امروزه دانشمندان معتقد اند یک جز ژنتیکی قوی باعث اختلال تکاملی می شود. اما به جای اینکه یک ژن مسئول اختلالات تکاملی باشد احتمالا شمار معدودی از ژن ها در این بیماری دخالت دارند . علم ژنتیک به تنهایی از توصیف علت بروز اتیسم عاجز است.


والدین

وقتی کودکی به اتیسم مبتلا می شود طبیعی ست والدین به خودشان به عنوان یک فرد مسئول نگاه کنند. امروزه دیگر می دانید رابطه ی مادر و کودک تاثیری در ابتلای کودک به اتیسم ندارد و دانش معاصر از نظریه هایی که ادعا می کنند علت اتیسم را توضیح می دهند حمایت نمی کنند. شرایط روی همه ی کودکان بدون توجه به نژاد، ثروت یا تحصیلات اثر می گذارد. بنابراین والدین هیچ نقشی در این اختلال (اتیسم) ندارند.