034-33257601
info@autismkerman.ir

برگزاری اولین جلسه از دوره جدید اسب درمانی (هیپوتراپی)

برگزاری اولین جلسه از دوره جدید اسب درمانی (هیپوتراپی)

برگزاری اولین جلسه از دوره جدید اسب درمانی (هیپوتراپی)

جزئیات

برگزاری اولین جلسه از دوره جدید اسب درمانی (هیپوتراپی)

5 آبان 1398
هیپوتراپی(اسب درمانی)

سوار شدن بر اسب نه تنها لذت بخش است بلکه می تواند به آموختن مهارتهای ارتباطی افراد کمک کند.  اسب به روح انسان شکوه می بخشد و به توسعه مهارت های ارتباطی فرد کمک میکند.

اسب سواری درمانی  یکی از روش های حیوان درمانی است که برای افراد با ناتوانی های گوناگون از قبیل ناتوانی های اجتماعی، شناختی و حرکتی به کار می رود (پایو ، ٢٠٠٠). پژوهش دیگر نیز ثابت کرده است که درمان با استفاده از حیوان در کاهش نشانه های رفتاری مرتبط با اتیسم، افزایش اجتماعی شدن و ارتباط و بهبود کیفیت زندگی موثر است (گیلگو ، ٢٠٠۹). 

اسب سواری درمانی، تعادل و حرکت را در حالی که یک رابطه ی درمانی بین بیمار و اسب شکل می دهد بهبود می بخشد (باس ، 2009). هیپوتراپی واژه ای است که در متون برای اسب سواری درمانی استفاده می شود و طبق تعریف انجمن هیپوتراپی آمریکا استفاده از حرکات اسب به عنوان یک استراتژی درمانی توسط فیزیوتراپیست ها، کاردرمان گران و گفتاردرمان گران  برای در نظر داشتن اختلالات، محدودیت های عملکردی و ناتوانی ها در بیماران عصبی عضلانی اسکلتی، اشاره می کند. کاردرمان گران و فیزیوتراپیست ها از آن برای بهبود تعادل (صحیح ایستادن پا و ظاهر اسکلتی سالم)، هماهنگی، مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکانی که با آن ها کار می کنند، بهره می برند (تریدارت 2011). این درمان ممکن است روی عملکردهای روانی، شناختی، رفتاری و ارتباطی موثر باشد که کاردرمان گران، گفتار درمان گران و فیزیوتراپیست ها می توانند از این درمان برای افراد با اختلال اتیسم استفاده کنند (پترسن، 2010). هدف نهایی درمانگران با استفاده از روش هیپوتراپی در قدم اول بهبود مهارت های حرکتی، پردازشی و تعاملی و در نهایت بهبود عملکرد کاری است (لاتلا، 2008).

در هیپوتراپی درمانگران ابتدا روی توانبخشی کودک به منظور بهبود مهارت هایی که به طور عملکردی در انجام تکالیف روزمره به آن ها کمک می کند، تمرکز دارند. از آنجایی که یکی از علایم اتیسم اختلال در پردازش حسی است و هیپوتراپی نیز رویکردی چند حسی ایجاد می کند این درمان می تواند برای این کودکان مفید باشد.اسب درمانی برای کودکان مبتلا به اتیسم در به دست آوردن احساس از خود و بدن خود، افزایش ارتباط و تعامل خود با جهان اطراف موثر بوده و اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد (تریدارت، 2011).

لازم به ذکر است که هیپوتراپی نه تنها یک برنامه درمانی برای جمعیت مبتلا به اتیسم است، بلکه مزایای متعدد برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که از دیگر معلولیت ذهنی یا رشدی رنج می برند دارد، از جمله : آرامش عضلات،  قدرت عضله سازی، بهبود هماهنگی حرکتی خوب، هماهنگی چشم و دست، بهبود در وضعیت و انعطاف پذیری، بهبود ارتباط، به دست آوردن کنترل خود، به دست آوردن اعتماد به نفس، بهبود تمرکز، بهبود روابط اجتماعی (آسپن  ٢٠١١).

تحقیقات نشان داده است که تعامل حیوانات با انسان می تواند اضطراب و پرخاشگری را کاهش دهد و نیز باعث افزایش تعامل اجتماعی و توانایی مدیریت زندگی روزمره، در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و اسکیزوفرنی شود (تونر، ٢٠٠۷). یک مطالعه در ژاپن درباره "اسب سواری روانی _آموزشی" با ٤ کودک دارای اختلالات نافذ رشدی ادعا کرد که کودکان در زمینه های تقلید، بیان عاطفی و از نظر تماس با چشم بهبود نشان دادند (باس، ٢٠٠۹).

اولین جلسه دوره جدید اسب درمانی در سال ۹۸ برای کودکان طیف اتیسم توسط مرکز اتیسم امام علی و با همکاری مجموعه سوارکاری الماس کویر کرمان در روز سه شنبه 11تیر ماه برگزار شد. 

اخبار مرتبط